måndag 31 december 2012

Irrfärder: 2012


Ett år till har gått sen Irrfärder utan slut lanserades. I vanlig god ordning tänkte jag kolla igenom årets höjdpunkter – mest besökta inlägg, mest kommenterade och vad som möjligen förvånade mig.

Då jag inte förrän idag haft koll på att installera Google Analytics, har jag ingen koll på om det är mer eller mindre trafik här i år än tidigare år, men lite bättre har det kanske blivit av bilden att döma.

Året började bra kan man säga – för min del kändes det som rollspelsbloggarna var på G efter nyår, jag läste en massa och det lästes en massa av andra. Mycket handlade då om rollspels uppbyggnad och äventyr i de rätt välbesökta inläggen, Metaplotten – det allra vikitgaste, Kampanjernas största fel, Strid – det är viktigt och Trad, indie och OSG – synkretism?. Det är nog det jag är met nöjd med det här året - jag funderade i alla fall på rollspel då.

Annars handlade våren mycket om Technoir – vars inlägg tog en stund att skriva: Technoir – Transmissions gone wild, Mutant Rymd - kunde ha blivit så bra och floppen Spindelnät i Fontra Cilor – som visserligen kom ut innan Svavelvinterrollspelet men ändå borde/kunde ha varit mer läst. Vi (Fria Ligan: jag och Nisse) arbetade på ett "spindelnät" till Tramenze som åkte ut pga tidspress och platsbrist, men, men...

Årets stor händelse, eller två stora händelser egentligen, var ju släppet av Svavelvinterrollspelet och Prometheus - där det senare genererade en massa funderingar hos nördarna runt om i landet (Svavelvinter också så klart, men mest för rollspelarna då). Irrfärder kunde ju inte vara sämre, men mest läst blev Ett alien(s) rollspel då? som en del trodde på, kanske. Cold and Dark borde ju kunna fylla den genren tror jag.

Två stora besöksmagneter var så klart det andra stora rollspelsläppet 2012 – Fantasy! en nystart för något gammalt och det väldiskuterade Mörkret vid stigens slut – en början som ledde till en del rabalder i rollspelsdammen – dock inte på Irrfärder.

Höstens höjdpunkter var min utdragna genomgång av det nya Star Wars rollspelet från Fantasy Flight Games, där jag inriktade mig på en utländsk publik och skrev på kackig engelska (inget direkt flow i de texterna, inte). Där toppade Wall of text Wars (rätt nöjd med den titeln) och Star Wars – CharGen (apropå dålig titel).

Om man tittar på de mest lästa inläggen hittar vi årets skräll på andra plats, Äntligen Lego – som bara var en bild - dööh.

Årets bästa brädspel var ju så klart Catacombs – Drakar och Couronne, med en lysande videosnutt.

Annars bestod top fem av Star Wars, Mörkret vis stigens slut och Mutant Rymd (länkar ovan).

Mest välkommenterade var Aliens-inlägget (där någon anonym verkligen ville göra ett rollspel), Metaplotten, och Dust Tactics + The Regiment = Sant, där det sista knappt var besökt (relativt sett).

Så med andra ord, det blev ett helt okej rollspelsår – även om jag inte han skriva om Cold and Dark, diverse GeekDad-inlägg, In Flames och mina bortglömda kortregler till Eclipse Phase.

Vad tyckte ni var bäst? Sista chansen i år att skriva något.

Sist vill jag tacka alla läsare – kul att ni tittar förbi!

onsdag 19 december 2012

The two last chapters of the Star Wars-athlon

I seem to have come to the end of the Star Wars-athlon I begun as soon as I got my hands on the Beta. It's taken too long time - and I have to rethink that strategy for the future. Thats why I condensed the to last chapters; The Game Master and Adversaries to one post – and decided to skip the introductory adventure Crates of Krayts.

About the Game Master part – it's a short chapter (7 pages) where you get suggestions about how to run the game, how to use Fear – which feels sort of unlinked to the rest of the setting and rules (except the pure mechanics of it), how to award xp (the Force is XP-ensive*),  and how to use the Obligation, Motivation and Destiny points. It's an okay chapter, some useful stuff, for sure, but some also hidden in walls of text.

The good part of the rules for Adversaries are that they are divided into minions, henchmen, and nemeses and they behave different visavi strain, crit's and the ability to merge or use skills. The lista of adversaries are comprehensive – just what you'd like when you start a new RPG.

So – I'll move on to the Beginners Game, which seems interesting with it's learn-the-rules-as-you-play approach and some new cool FATE Core stuff (support them and get the new FATE rules).

*It would take you a bit short of ten sessions to get a Force rating of 2, and that's if you put all your xp in that basket.

tisdag 18 december 2012

The Force

Yeah, finally you might think – the Force, in Star Wars: Edge of the Empire RPG (Beta). this has got to be good. And it is, but maybe not as much as some people would like to.

You all know about the Force, penetrating everything, everywhere – but not that many characters in the Outer Rim, or at least not as much. After reading this chapter it's evident that you don't get to be a jedi in the Edge of Empire – but who expected that?

About the rules then. The Force introduces another type of die - the Force die (duh), and a new talent tree – Force-sensitive exile talent tree. anybody can by this tree from start and starts with a Force rating of 1 (jedi initiate) and by spending approximately 100 experience points (xp) over time you can get a Force rating of 2 (padawan). It doesn't seem to be possible to get a higher Force rating in Edge of the Empire. Just so you know, the maximum Force rating is 7 and that's basically Darth Vader and Yoda level.

There are three ways to use the Force, Sense, Influence and Move and you can all guess what you can do with them. to get better you have to spend additional xp on the three different Force Power trees (see grainy pic).

The Force rules seem appropriate and easy to learn if you just read through them a few times. I like them. The fact that you can use the dark side, the penalty being that you have to flip an destiny point from the light to the dark side or suffer strain. There are also suggestions that the players should let his character behave or let the dark side emotions: anger, fear and hatred present themselves.

All in all it seems prohibitively xp-ensive to be a Force user in Edge of the Empire but stuff you can do are very cinematic (meaning: stuff out of the movies).

måndag 17 december 2012

Nördjul!

Snart är julen här och avsett vad man tror på, känner för och liknande så har säkert tanken slagit fler att man borde få eller se till att få lite nördiga julklappar!

Vad önskar ni er för nördigheter? Och då vill jag nog veta spel - inte mer tid att spela rollspel på, det önskar vi alla ;)

För min egen del har jag sett till att få Star Wars Beginners RPG (om det nu kommer i tid), fudgetärningar och en drös grejer till Dust Tactics/Warfare. Är det något rollspeligt jag missat, som jag borde kolla in?

onsdag 5 december 2012

Starships en masse

Well, I'm back. Finally – after a tedious, slow and kind of boring November. I've just read the Starship chapter in Edge of the Empire, and I like it.

The chapter is somewhat similar to the conflict and weapons chapters, meaning: you can see how the rules overlap – which is good.

It starts of by describing ship and vehicle characteristics; handling, speed, silhouette, hull integrity, system strain, hard points, defense and armor. I specifically like how silhouette helps you handle different sizes of ships and determine how difficult it is to hit smaller ships (as one would like it to be in the Star Wars universe).

Hard point is also a good thought – it limits how much you can customise your ship.

After this descriptions you have listings of different ship to ship weapons, ranging from blaster cannons to proton torpedoes. Nothing out of the ordinary but there are som useful parts about handling linked weapons and limited ammo on starships.

Starship and vehicle combat resembles normal combat but you have different maneuvers – such as accelerate/decelerate, evasive maneuvers, punch it, angle deflector shields etc. The starship actions are what you would expect; damage control, gain the advantage, combat check etc.

The obligatory dice pool assembling is as before rather tedious to read, as it is interspersed with small symbols for triumphs, advantages, despair, threat and dice squares. Two tables describe how you can use the different symbols – e.g. three advantages or a triumph could be used to:

  • Reduce target enemy's defense by half
  • Ignore penalizing stellar effects such as dust clouds etc
  • Perform one free pilot only maneuver
  • Force the target vehicle to veer of and loose Aim or Stay on target actions.
As in the combat chapter the list is not an absolute but more like guidelines and suggestions to the players and GM, which is good.

A few pages are dedicated to damage, critical hits and the like for ships and vehicles – where the crit hit list follows the same recipe as in normal combat.

The chapter ends with list of different planetary vehicles/ships and how to customise them. You have everything from airspeeders, speeder bikes, AT-PT, AT-EST to TIE/LN fighters, Y-wings, freighters (such as the Millenium Falcon and Slave I – which I don't have a clue what their trading names are), and corvettes etc. No X-wing though – how lame is that?

All in all a very good chapter - I  look forward to testing out the starship combat. 

Coming up next: the Force.








måndag 3 december 2012

November har varit tyst


Det har varit en tyst och lång novembermånad – en månad där jag hade en massa bloggposter planerade, men allt försvann i mörker, sjukdom och Netflix. Mycket feber bland barnen och segdragen hosta hos sambon – gjorde att jag själv knappt orkade läsa bloggar ens. Passerat en milsten på Coriolisarbetet som kändes som ett berg – men är nu bestiget och nedgjort till morän. Orsakerna är många, men jag hoppas att juletid ska ordna till en del.

Under tiden har nördsverige rullat på – kan dock inte komma på några större nyheter, kan ni (om man undantar rabaldret på rollspel.nu, som jag hört om)? Uti världen har det mest handlat om att ha koll på nästa batch av Dust Tacticsmodeller som är på ingående.

Utöver några Dust Warfarepartier så har det mest spelats The One Ring och Coriolis mk. II för min del. I det första fallet handlar det om Wilderlandäventyren som vår SL sålde in med att en del var så dåliga att de inte var värda att spela och andra så rälsade att detsamma nästan gällde. Well – nu spelar vi i alla fall kampanjen och den är helt ok, men inte mer än så hittills. Lite mysigt liksom men inte mer.

Slutet på november bjöd i alla fall på lite nördhäng på Lekbergs och en ny blogg med Monstertisdagar, och att Neotech (NX/ripperdoc's clinic) verkar vara på G (igen?). Boningensstadsgenomgång har inte heller skadat, även om jag längtar efter en modernare stadsprodukt.

Nu blir det andra bullar! På återseende inom kort.

PS. En sista bonus är att Gränsrymden och Djachroum fick en fin recension i Fenix. DS