tisdag 5 juni 2012

Ett Alien(s) rollspel då?


Vill verkligen göra ett Alien(s) Rollspelet - eller är det single maltens som talar...
Vad skulle det innehålla?

måndag 4 juni 2012

Okänt rollspel vann Origins Award


I helgen hölls Origins någonstans i USA och ett okänt rollspel – Arcanis – vann det prestigefyllda priset. För jag antar att det är prestigefyllt, något liknande finns väl inte här i Sverige? Fenix ger pris eller utnämner i alla fall bästa produkter och Boningens Guldgnomen går än längre. För "Ghosts of Christmas Past", finns Rollspelsdraken. Men Gothcon ger väl inte ut något pris och det nu döda SSK försökte väl, men det gick inte.

Jag uppmärksammade Origins via twitter när det kom gratulationer till Daniel Solis och Do. Blev ju tvungen att kolla upp det hela – ett pris som delas ut av av spelproducenter vad det verkar och med ganska sjyssta nominerade i år: Ashen Stars, The One Ring, Airship Pirates, Arcanis och Leverage.

Vinnare blev alltså Arcanis - som jag inte vet något om (de andra har man i alla fall lite koll på). Ett spel med romersk influens där man spelar Hjälte. På DrivethruRPG blir man inte klokare – och när jag läser på Wikipedia blir jag inte imponerad, men kanske klokare.

Varför vann Arcanis över storheter som The One Ring och (kanske) Ashen Stars? Är det bara att det är community-baserat på D&D? Eller finns det något extra coolt med reglerna? Någon som vet?

Well, jag är inte imponerad (än)... För er som är ännu mer intresserade kan alla belönade hittas här.

lördag 2 juni 2012

Reflektioner på Prometheus

Så här dagarna efter det som ska var årets filmhändelse (om vi räknar bort Bilbo) - så börjar intrycken falla på plats. Mycket kan man fråga sig och många saker känns kanske inte helt rätt – Men det känns som jag måste se om filmen snart, men då utan 3D:n. För er som inte sett filmen är det kanske en dålig idé att läsa vidare.


SPOILERVARNING _____________________________________________________________

Intryck

  • Fassbender som androiden David är helt fantastisk i sin renodlade psykopati. Med replikskiften som "Varför skapade ni mig?", frågar androiden och får svaret "För att vi kunde". Motrepliken "Tänk vad besvikna ni skulle bli om den som skapade er svarade likadant på frågan" - är filmhistorisk (ur nördsynvinkel).
  • Känslan av att androiden trots allt har känslor - eller har "intellektuerat" fram känslor, är helt underbart kuslig. Fast alla människor säger, "du har inga känslor", så får jag känslan av den känenr en sorts sorg över det - trots de perfekta svaren tillbaka.
  • Intelligent design – det konceptet passar i sf – men hellre då i formen att jorden såddes i förhistoriks tid, inte för 35 000 år sen. En flört eller hån mot religiösa amerikaner?
  • Var det Ridley Scott som vävde in religiösa teman i Alien eller kom det i Aliens –  har glömt, men tror mig ha hört något om det.
  • Undrar hur Prometheus skulle ha blivit under James Cameron – mer eldkastare?


I relation till rollspel

  • Det hela börjar samma år som svarta Mutant-boxen – 2089 – skön synkronicitet för oss rollspelsnördar.
  • Rymdskeppsdesignen med port och hangar under bryggan, ger mig Fireflyvibbar.








  • Autodocen - så ska ett Traumacenter se ut i Coriolis – gillar röststyrningen.
  • Vilket spel passar sig bäst för att spela Alien/Prometheus? Eclipse Phase, Svarta Mutant, Shock, Cold and Dark eller något annat?
  • Xenoarkeologi är nog ett av de coolaste koncepten att ägna sig åt i sf-rollspel.
  • Mer rymd känner jag – fan vad jag vill spela rollspel i rymden!




fredag 1 juni 2012

I rymden hör ingen dig skrika av glädje...

Äntligen. Äntligen har jag sett Prometheus! Mina första intryck är att jag måste smälta det hela och att jag är jäkligt nöjd – kanske inte så nöjd som jag hoppades, men jag fick det jag ville Ridley Scott knyter ihop säcken och ger en lite sjyssta överraskningar.

När man sen får en stund att tänka så börjar man genast göra jämförelser. Var på skalan, Alien, Aliens, Alien 3 och Alien Resurrection hamnar Prometheus. Någonstans efter de två första (och då får man ha i åtanke att jag älskade Aliens när jag först såg den, grät av soundtracket till Alien 3 och gottade ihop mig totalt över Delikatessen- och De förlorade barnens stad-vibbarna som jag på något sätt fick av Alien Resurrection.

Som skön gammal nörd vill man genast spela space jockey i ett rollspel – som Mutant 2089 – men i rymden (och utan ondskan som Mutant Rymd blev). Det känns med andra ord helt rätt att Prometheus tar sin början 2089.

Jag ger Prometheus en rejäl nördfyra i betyg.