måndag 31 december 2012

Irrfärder: 2012


Ett år till har gått sen Irrfärder utan slut lanserades. I vanlig god ordning tänkte jag kolla igenom årets höjdpunkter – mest besökta inlägg, mest kommenterade och vad som möjligen förvånade mig.

Då jag inte förrän idag haft koll på att installera Google Analytics, har jag ingen koll på om det är mer eller mindre trafik här i år än tidigare år, men lite bättre har det kanske blivit av bilden att döma.

Året började bra kan man säga – för min del kändes det som rollspelsbloggarna var på G efter nyår, jag läste en massa och det lästes en massa av andra. Mycket handlade då om rollspels uppbyggnad och äventyr i de rätt välbesökta inläggen, Metaplotten – det allra vikitgaste, Kampanjernas största fel, Strid – det är viktigt och Trad, indie och OSG – synkretism?. Det är nog det jag är met nöjd med det här året - jag funderade i alla fall på rollspel då.

Annars handlade våren mycket om Technoir – vars inlägg tog en stund att skriva: Technoir – Transmissions gone wild, Mutant Rymd - kunde ha blivit så bra och floppen Spindelnät i Fontra Cilor – som visserligen kom ut innan Svavelvinterrollspelet men ändå borde/kunde ha varit mer läst. Vi (Fria Ligan: jag och Nisse) arbetade på ett "spindelnät" till Tramenze som åkte ut pga tidspress och platsbrist, men, men...

Årets stor händelse, eller två stora händelser egentligen, var ju släppet av Svavelvinterrollspelet och Prometheus - där det senare genererade en massa funderingar hos nördarna runt om i landet (Svavelvinter också så klart, men mest för rollspelarna då). Irrfärder kunde ju inte vara sämre, men mest läst blev Ett alien(s) rollspel då? som en del trodde på, kanske. Cold and Dark borde ju kunna fylla den genren tror jag.

Två stora besöksmagneter var så klart det andra stora rollspelsläppet 2012 – Fantasy! en nystart för något gammalt och det väldiskuterade Mörkret vid stigens slut – en början som ledde till en del rabalder i rollspelsdammen – dock inte på Irrfärder.

Höstens höjdpunkter var min utdragna genomgång av det nya Star Wars rollspelet från Fantasy Flight Games, där jag inriktade mig på en utländsk publik och skrev på kackig engelska (inget direkt flow i de texterna, inte). Där toppade Wall of text Wars (rätt nöjd med den titeln) och Star Wars – CharGen (apropå dålig titel).

Om man tittar på de mest lästa inläggen hittar vi årets skräll på andra plats, Äntligen Lego – som bara var en bild - dööh.

Årets bästa brädspel var ju så klart Catacombs – Drakar och Couronne, med en lysande videosnutt.

Annars bestod top fem av Star Wars, Mörkret vis stigens slut och Mutant Rymd (länkar ovan).

Mest välkommenterade var Aliens-inlägget (där någon anonym verkligen ville göra ett rollspel), Metaplotten, och Dust Tactics + The Regiment = Sant, där det sista knappt var besökt (relativt sett).

Så med andra ord, det blev ett helt okej rollspelsår – även om jag inte han skriva om Cold and Dark, diverse GeekDad-inlägg, In Flames och mina bortglömda kortregler till Eclipse Phase.

Vad tyckte ni var bäst? Sista chansen i år att skriva något.

Sist vill jag tacka alla läsare – kul att ni tittar förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar