lördag 2 juni 2012

Reflektioner på Prometheus

Så här dagarna efter det som ska var årets filmhändelse (om vi räknar bort Bilbo) - så börjar intrycken falla på plats. Mycket kan man fråga sig och många saker känns kanske inte helt rätt – Men det känns som jag måste se om filmen snart, men då utan 3D:n. För er som inte sett filmen är det kanske en dålig idé att läsa vidare.


SPOILERVARNING _____________________________________________________________

Intryck

  • Fassbender som androiden David är helt fantastisk i sin renodlade psykopati. Med replikskiften som "Varför skapade ni mig?", frågar androiden och får svaret "För att vi kunde". Motrepliken "Tänk vad besvikna ni skulle bli om den som skapade er svarade likadant på frågan" - är filmhistorisk (ur nördsynvinkel).
  • Känslan av att androiden trots allt har känslor - eller har "intellektuerat" fram känslor, är helt underbart kuslig. Fast alla människor säger, "du har inga känslor", så får jag känslan av den känenr en sorts sorg över det - trots de perfekta svaren tillbaka.
  • Intelligent design – det konceptet passar i sf – men hellre då i formen att jorden såddes i förhistoriks tid, inte för 35 000 år sen. En flört eller hån mot religiösa amerikaner?
  • Var det Ridley Scott som vävde in religiösa teman i Alien eller kom det i Aliens –  har glömt, men tror mig ha hört något om det.
  • Undrar hur Prometheus skulle ha blivit under James Cameron – mer eldkastare?


I relation till rollspel

  • Det hela börjar samma år som svarta Mutant-boxen – 2089 – skön synkronicitet för oss rollspelsnördar.
  • Rymdskeppsdesignen med port och hangar under bryggan, ger mig Fireflyvibbar.








  • Autodocen - så ska ett Traumacenter se ut i Coriolis – gillar röststyrningen.
  • Vilket spel passar sig bäst för att spela Alien/Prometheus? Eclipse Phase, Svarta Mutant, Shock, Cold and Dark eller något annat?
  • Xenoarkeologi är nog ett av de coolaste koncepten att ägna sig åt i sf-rollspel.
  • Mer rymd känner jag – fan vad jag vill spela rollspel i rymden!




2 kommentarer:

  1. Användbart för rollspel är ju också "valparna" (probes) som successivt bygger en tredimensionell karta av det stora pyramidkomplexet. Borde gå att koppla till nån form av in-game-kartor. Spelarna får då tillgång till mer och mer fullständiga kartor efter hand. Man kan ju tänka sig att ett stort företag som Weyland Industries har standardutrustning för xenoarkeologiska expeditioner.

    /petter b

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant – passar utmärkt för dina tankar om kartornas vikt och bas för äventyr!

      Radera