måndag 4 juni 2012

Okänt rollspel vann Origins Award


I helgen hölls Origins någonstans i USA och ett okänt rollspel – Arcanis – vann det prestigefyllda priset. För jag antar att det är prestigefyllt, något liknande finns väl inte här i Sverige? Fenix ger pris eller utnämner i alla fall bästa produkter och Boningens Guldgnomen går än längre. För "Ghosts of Christmas Past", finns Rollspelsdraken. Men Gothcon ger väl inte ut något pris och det nu döda SSK försökte väl, men det gick inte.

Jag uppmärksammade Origins via twitter när det kom gratulationer till Daniel Solis och Do. Blev ju tvungen att kolla upp det hela – ett pris som delas ut av av spelproducenter vad det verkar och med ganska sjyssta nominerade i år: Ashen Stars, The One Ring, Airship Pirates, Arcanis och Leverage.

Vinnare blev alltså Arcanis - som jag inte vet något om (de andra har man i alla fall lite koll på). Ett spel med romersk influens där man spelar Hjälte. På DrivethruRPG blir man inte klokare – och när jag läser på Wikipedia blir jag inte imponerad, men kanske klokare.

Varför vann Arcanis över storheter som The One Ring och (kanske) Ashen Stars? Är det bara att det är community-baserat på D&D? Eller finns det något extra coolt med reglerna? Någon som vet?

Well, jag är inte imponerad (än)... För er som är ännu mer intresserade kan alla belönade hittas här.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var en överraskning. Jag känner dock igen Arcanis i någon mening, eftersom jag har ett par Dungeons & Dragons-äventyr (3e) som utspelar sig där. Och det var väl så som sagan om Arcanis började, som DnD-äventyr. Nu har det tydligen blivit ett eget rollspel... Grattis. Typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju inget om rollspelet eller varför - har det coola regler? Världen känns lite som grundfantasy med lite twist - men det verkar inte ens särskilt nytt?

      Förra året vann Dresden files som antagligen var värdigare (eller)?

      Å andra sidan - det är ju coolt att en setting kan växa så det blir ett eget spel. Minns att vi hade tankar om det till Gränsrymden, när vi trodde JFAB aldrig skulle komma till skott med Coriolis.

      Radera