torsdag 31 maj 2012

Första intrycket av valen

Efter att ha legat i träda länge har min läslust väckts till liv. Förra veckan läste jag ut Manhattan in reverse (Peter F Hamilton) och The departure (Neal Asher) på min Kindle-app och nu läser jag den (nästan) fristående boken – In the Mouth of the Whale av Paul McAuley.

McAuley tillhör en av de stora i brittisk sf – i min och sfboks åsikt – men har kanske inte världens bästa prosa som den bästa av dem alla (Iain Banks). Det kompenserar han mer än väl med underbara koncept i form av genetik, transhumanism och riktiga storskaliga händelser på riktigt space operamanér.

I de två första böckerna i The Quiet War-serien beskriver han ett krig i det yttre solsystemet mellan konservativa jordbor och nytänkande asteroidbor. De två böckerna har varit en stor inspiration till Gränsrymden i Coriolis, kan man minst sagt säga.

I In the Mouth of the Whale skuttar vi framåt i tiden och till stjärnsystemet Formalhaut där posthumanister undersöker en gasjättes inre, "bibliotekarier" letar efter urgammal information och utför exorcism på datademoner som kan ta över människor och ett krig närmar sig.

Mina första intryck är att det kan bli hur bra som helst! Vill ni veta mer - kolla då in sfbok eller sfbook.

5 kommentarer:

  1. Awesome, sätter upp på listan. Är böckerna politiska? "krig i det yttre solsystemet mellan konservativa jordbor och nytänkande asteroidbor" - låter som författaren tar ställning för de sistnämnda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så - men allt är inte svartvitt för det. Allt utspelar sig år efter en miljöapokalyps på jorden - the Overturn - när Gaia sa ifrån och världen som vi känner den gick under. En del flydde och blev asteroidborna och en del blev kvar och under Brasiliens ledning, de Gröna Helgonen och "gene Wizards" så kunde de läka jorden.

      Så det fins gott på båda sidor - vilket göt det bättre.

      Men alla tre böckerna är bra läsning så kör på!

      Radera
  2. Jag har haft Hamilton på min radar sedan jag läste Fallen Dragon, men jag har hittills alltid valt en annan fötfattare. Vad tyckte du om Manhattan In Reverse? Jag måste även tipsa om Gavin Smiths Veteran och War In Heaven. Kanske lite over the top men ett välbeskrivet samhälle med mycket info för rollspelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nästan lite avis på dig som har hela Hamiltons universa framför dig - det är bara att hugga i. Men läsa Nights Dawn, och de andra böckerna innan Manhattan in Reverse.

      Radera