tisdag 3 januari 2012

Bästa Rollspelet 2011 är...


Så här i början av ett år kan det vara kul att göra listor. Face it, januari är annars den tråkigaste månaden på året, när alla er panka, har bestämt sig för att ha en vit månad eller bara gått in i vinterdepp. Traditionen med listor är lång, ända tillbaka till Nick Hornby: s bok High fidelity - i alla fall i mitt gäng. 

Till ämnet då - i senaste numret av Wired, precis utkommet har Geek Dad lagt upp de fem bästa rollspelen 2011, vilka är följande: 

* Ashen Stars
* Do
* Mouse Guard (Box)
* Pathfinder Beginners Box
* The One Ring


Och bäst är så klart (?):


*Mouse Guard-boxen 

 Vilken är er topplista på förra årets bästa rollspel?

10 kommentarer:

  1. Jag tycker det känns galet fusk, då Mouse Guard redan är släppt sedan tidigare. Do och Ashen Stars är jag inte insatt i, så svårt att säga något.

    Apocalypse World är för mig det stora spelet 2011. Men av de som fanns tycker jag att The One Ring var väldigt bra.

    SvaraRadera
  2. AW kom väl i 2010? Håller annars med om att MG är lite fusk...

    Do är supersnyggt och nyskapande, och perfekt för nya/yngre rollspelare, vilket är värt en eloge.

    Jag är dålig på listor så jag får hålla mig till att kommentera andras :)

    SvaraRadera
  3. Du har rätt AW släpptes 2010, my bad.

    Hur / var inköps Do?

    SvaraRadera
  4. Bra fråga, vart får man tag i Do?

    Jag tycker nog att det e lite skandal att MG ska vara med på listan för att det är i låda. Har läst hela el delar av TOR, MG och AS och där är ju vinnaren klart TOR för min del.

    SvaraRadera
  5. Daniel Solis har ju lagt upp hela spelet på sin blogg, den galningen. Scrolla ned under trailern och det där så hittar ni hela regeltexten:
    http://danielsolisblog.blogspot.com/2007/08/do-pilgrims-of-flying-temple.html

    SvaraRadera
  6. Tack så mkt Anonym :D

    Har fått för mig att jag ska kolla in det och skriva lite här nån dag, om ingen gör det före ;)

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. @Henke - även om inlägget är borta så var det en bra idé, har bara glömt det.

    SvaraRadera
  9. @Kosta, tog bort för jag såg att du redan gjort en sådan? Kanske iofs skulle vara trevligt med en lite längre genomgång då jag funderar lite på att köpa spelet.

    SvaraRadera
  10. Har faktiskt inte prövat något nytt förra året, har varit tokmycket Mouse Guardregler olika världar. Bubblare som kommer testas i år är dock Magnet och mirakler (reglerna) och Don't rest your head (alice cooperish mardröm, spelet kan vara äldre dock).

    SvaraRadera