lördag 31 december 2011

Freemarket - något jag inte borde släppa

Jag blev väldigt sugen på FreeMarket när jag fick höra talas om det. Det vann priser och är himla snyggt. Så jag köpte så klart samlarlådan och den va snygg med sjysst innehåll, men jag hade lite svårt för systemet, även om jag skarpt gillade hur man skapar karaktärer.

Sen var det ju det att jag funderade på vad man gjorde i spelet...

Hittade i alla fall början på en recension nyss och är sugen igen. Har någon prövat det? Stuff for nonsense verkar annars vara en rolig nördblogg.

torsdag 29 december 2011

Irrfärder: 2011


Ännu ett år har gått och Irrfärder har överlevt utan att tappa allt för mycket fart – i alla falla inte på slutspurten. Men det hände ju något stort det här året som fick bloggen att nästan gå under – Fria Ligan blev officiellt med en egen blogg, där undertecknad skulle skriva blogginlägg istället (för att driva trafik om inte annat). Mer om det lite senare.

Istället hoppar vi över till lite spännande statistik. Man kan konstatera att det viktigaste som skrevs på bloggen i år (och över huvud taget) var att Fria Ligan tar över Coriolis, tätt följt av The One Ring och Legenden om Morwahyle. I övrigt var det som drev trafik och samtidigt var roligast att diskutera- den senaste månadens inlägg om Äventyrens saknas!, Vem är spelledaren? och Nostalgi i kräkubik.

I övrigt är det gamla saker som toppar, där jag snodde trafik från Piruett – som fortfarande är den stora nördmötespaltsen, kan man säga.

Inga nöjeslöften avgavs det här året så det finns egentligen inget att titta tillbaka på för att se om man uppfyllt sina planer. Det första kvartalet på året handlade annars om Coriolis och de grejer som det icke-officiella Fria Ligan höll på med, där en storfavorit var En titt påGubdan (eller gubbfan, eller Saddam som en del ville säga). Till min glädje stod jag inte för det namnet. Bland de första inläggen ser man också vad vi inte fått till, de planerade scenariona Den tredje kaptenen och Maskmakaren som fortsatt lyser med sin frånvaro. Detsamma kan sägas gälla den utlovade metaplotten till Lubau-sviten liksom L2. Nå väl.

boningen.org diskuterades det om äventyr och det följdes upp här med min lilla replik om Äventyrets överlevnad, liksom hur det PerfektaÄventyret borde vara. Saker som jag funderat på tidigare avseende scenarion iCoriolis och Resan som koncept (vilket känns aktuellt med tanke på The One Rings reseregler).

I april släppte vi vår bomb – Fri Ligan blir till och i en smäll tar vi över arvet från Järnringen med både Coriolis och det halvfärdiga Svavelvinter. Man kan säga att det kändes rätt stort och mycket energi lades nu på FL-sajten och bloggen. Irrfärder fick sig en törn. Min tanke var väl att jag skulle skriva mycket av det jag brukade skriva om här på FL-bloggen, men i verkligheten kändes det inte som rätt forum för mina egna och derivat av andras funderingar.

Farten stannade i alla fall av och mest berodde det väl på att jag haft en del att skriva på Corolisgrejer och det kommande Svavelvinter under hösten. Men mot slutet av hösten kom jag ändå igång igen och det känns nu som bloggen är på rätt spår igen.

Det har i alla fall blivit mycket spelande av olika saker och jag har framfört mina tankar om en rad olika spel jag spelat eller läst eller som vanligt bara skummat (Jedi Blackbird, Ashen Stars, Teknochock, Operation Fallen Reich, The One Ring, Null State, Lacuna och Trail of Chtulhu). Böcker har det blivit mindre av på bloggen, egentligen bara en- Legenden omMorwhayle, som jag spanade in efter ett tips på Magnus Edlunds twitter. Genast såg jag en potential till ett sjysst spel och hur det gick är nu allmänt känt.

Det var nog allt för i år, men jag har mer idéer för nästa år om rollspel och äventyr liksom vår första session med The One Ring.

Gott Nytt År till er alla! Jag hoppas på ett Coriolisår 2012 och en sak är väl säker – det blir ett bra rollspelsår med allt som är på gång i Sverige!

fredag 23 december 2011

God Jul!

Lite kul - precis när jag gick in för att skriva en God jul-hälsning till er alla - min läsare - så stod det 20 000 sidhänvisningar exakt på min blogg. Ganska fjuttigt kan man kanske tycka, men jäkligt kul tycker jag!

God Jul!

Nästa vecka lite om metaplottar och året som gått.

tisdag 20 december 2011

The Black Drop, del 2

I kväll fortsatte vi äntligen med vårt andra spelmöte i The Black Drop till Trail of Cthulhu. Det blev efter ett tag lika stämningsfullt som förra gången. Även om jag upplevde att det under halva spelmötet (någon timme), var väldigt mycket sagoberättande av spelledaren med minimal interaktion eller möjlighet till handling från karaktärerna.

Men stämningsfullt var det, med hjälp av dålig belysning, vind-, regn- och strilande vattenljud från Spotify. Till slut fick vi även använda oss av reglerna, när de sovande karaktärerna överfölls av galna kolonister. Jag känner igen resurshanteringen av färdighetspoäng (GUMSHOE) från Version Noll, men det kommer naturligtvis härifrån. Som vanligt undrade man hur mycket man skulle spendera frö att inte åka dit senare i äventyret och hur man skulle kunna vila ut sig. Det slutade ändå med att man spenderade mycket för att inte få skada - något som kanske inte är så bra under nästa spelmöte.

På det hela är jag ännu inte imponerad av regelsystemet, även om det fanns en poäng i stridssystemet med att alla slag verkade vara "motståndsslag". The Black Drop skulle nästa kunnat spelas med generiska regler och en bra spelledare eller med friform och ändå vara lika bra - hittills i alla fall.

fredag 16 december 2011

Vilken rollspelsjulklapp vill du ha?

Så här års är det julklappshandlande som gäller för den svultne rollspelaren. Det är ju alltid svårt för sambor, skambor, fruar, syskon och andra att lyckas med att köpa något man vill ha - om de nu inte råkar vara nördar.så man får helt enkelt köpa julklappar åt sig själv. Vill man ha råd, får man antagligen dela med sig - här till exempel. På boningen.org kan man få råd om brädspel och jag hoppas inom kort om rollspel. Men annars är frågan - vad ska du köpa för rollspelsjulklapp till dig själv? Vad borde man ha att läsa under ledigheten, och förhoppningsvis även spela.

fredag 9 december 2011

Mycket spel blir det


Som en trevlig ölövning satt vi och funderade på vilka spel vi spelat eller testat i vår grupp sen vi började spela Coriolis på sommaren 2008 (eller det var i alla fall då jag fick vara med). Det är en diger lista som säger hur ombytliga vi är - särskilt med tanke på att det fram till början på 2009 bara var Coriolis som gällde.


Så för allas underhållning kommer den lättsamma listan, där en del självklara saker fattas - som AW och Mouse Guard (där jag aldrig deltog). Ordningen stämmer inte heller.

Coriolis (orginalregler och minst en testversion)
MUA (BRP, Plutonen, V0)
Cold city
3:16 - Carnage amongst the stars
Rogue trader
WHFRP 2
WHFRP 3
Mouse Guard (jag deltog inte)
Operation: Fallen Reich
Svavelvinter Rollspelet
Lamentations of the Flame Princess
Noir
Trail of Chthulhu
Dungeons and Dragons 4
Barbarians of Lemuria
Western
Lady Blackbird - SW-varianten

Okej, när man ser detta, funderar man själv - vad var roligast, vad var bäst? Och vilka spel skulle jag vilja spela igen (som jag inte får spela)? Ärligt talat - det jag saknar mest att få spela är Coriolis - oavsett regler så gillar jag det. SF är ju min grej, men Rogue Trader ger mig inte samma sak som Coriolis. Svavelvinter skulle hamnat där om det inte var för att jag ändå får spela det (läs här om vår kampanj).

Roligaste spelträffar då - antagligen när vi började med BoL, slutscenerna i Gazalis Sista Färd, äventyret I  Stadens Skugga (antagligen det bästa jag spellett någonsin) till MUA, några scener i O:FR och en synnerligen lyckad träff när spelarna drev storyn till max i Fontra Cilor (SV).

Bäst då - jag kan ärligt inte svara på det idag. En lista får det bli i framtiden. Vad är era bästa minnen - i modern tid då?

fredag 2 december 2011

Vem är spelledaren?

Av flera anledningar skriver jag detta inlägg. En fundering jag har kretsar runt frågan om behovet av äventyr, som jag tror finns (se detta inlägg). Men kan det finnas en annan lösning än fler äventyr? Den andra anledningen är vårt nuvarande spelande i Fria Ligan där vi testar att spela med roterande spelledare och sist, det sjyssta minirollspel jag (och många andra) nyligen läst i Fenix - Gudarnas krig av Nils Hintze.

Så, min hypotes är att man kan komma långt utan färdiga äventyr om man ruckar på den allsmäktiga spelledaren - eller den mer tillbakadragne spelledaren för den delen. Vi har just börjat spela ett kampanjupplägg på Saphyna (läst mer här på FL-forum), där det är tänkt att vi ska rotera spelledare. Just i Svavelvinter blir det särskilt intressant i och med Skuggspelet - mer om det på Fria Ligan bloggen inom kort.

Jag tänkte bara framföra mina åsikter om varför det kan vara vägen att gå. Som många andra i vårt avlånga land gillar jag att vara spelledare och har den där inneboende känslan om att jag verkligen (jag menar verkligen) har en massa sjyssta idéer att föra fram som spelledare. Jag tycker till och med att det är lite tråkigt att inte få spelleda och bara vara spelare - kanske på grund av att jag upplevt att spelledaren stoppar alla coola idéer som mina rollpersoner vill hitta på. Om det är sant i båda fallen - kan diskuteras.

Fördelen med att dela på spelledarskapet är att man kan få allt av det goda, särskilt i spel där man kan göra allt (spela hybrid mellan trad- och karaktärsdrivet spel som i Svavelvinter). Har man en struktur som styr upp vem man spelleder/spelleds av kan man välja en spelledare som har samma preferenser som en själv -avseende intriger vs. action, stad vs. vildmark, drama vs. sense-of-wonder etc.

När man talar om struktur så kommer jag in på det väldigt bra strukturerade system som Lars Hintze beskriver i Gudarnas Krig (Fenix 6/2011). I det lilla spelet tar man rollen som fördriven adelsman/kvinna som får en uppvaknande gud i sig. Inspirationen i spelet från Star Wars, Iain Banks Culture-böcker och Firefly gör en ju rätt intresserad av att prova. Dessutom är spelets struktur med roterande spelledare genomtänkt. Spelet struktureras i Rundor, med Händelser där en spelledare leder händelser runt en rollperson, Huvudpersonen. Allt är väldigt tydligt styrt med en ordning där man spelar runt i gruppen, och stödjande spelare kan gå in som sina egna rollpersoner eller spelledarpersoner. När alla spelat sin händelse så ta man paus för att uppdatera sina rollpersoner. Okej - det är mycket mer än så i spelet - så ni får läsa det. Men idén med struktur är bra - det enda som skiljer sig från det jag kan tänka mig är bra är att spelledaren inte är kopplad till en specifik spelare (av det jag kan utläsa).

Med andra ord - att låta spelledaren rotera kan lösa lite av behovet med äventyr, men det löser inte frågan om settingtexter och krokar eller intrigfrön som jag tycker alltid ska finnas och är det jag/vi (Fria Ligan) har jobbat med i alla våra publicerade Coriolistexter (och i framtida saker också så klart).

Kan det här vara en lösning på frågan om brist på äventyr - vad tycker du?