fredag 9 december 2011

Mycket spel blir det


Som en trevlig ölövning satt vi och funderade på vilka spel vi spelat eller testat i vår grupp sen vi började spela Coriolis på sommaren 2008 (eller det var i alla fall då jag fick vara med). Det är en diger lista som säger hur ombytliga vi är - särskilt med tanke på att det fram till början på 2009 bara var Coriolis som gällde.


Så för allas underhållning kommer den lättsamma listan, där en del självklara saker fattas - som AW och Mouse Guard (där jag aldrig deltog). Ordningen stämmer inte heller.

Coriolis (orginalregler och minst en testversion)
MUA (BRP, Plutonen, V0)
Cold city
3:16 - Carnage amongst the stars
Rogue trader
WHFRP 2
WHFRP 3
Mouse Guard (jag deltog inte)
Operation: Fallen Reich
Svavelvinter Rollspelet
Lamentations of the Flame Princess
Noir
Trail of Chthulhu
Dungeons and Dragons 4
Barbarians of Lemuria
Western
Lady Blackbird - SW-varianten

Okej, när man ser detta, funderar man själv - vad var roligast, vad var bäst? Och vilka spel skulle jag vilja spela igen (som jag inte får spela)? Ärligt talat - det jag saknar mest att få spela är Coriolis - oavsett regler så gillar jag det. SF är ju min grej, men Rogue Trader ger mig inte samma sak som Coriolis. Svavelvinter skulle hamnat där om det inte var för att jag ändå får spela det (läs här om vår kampanj).

Roligaste spelträffar då - antagligen när vi började med BoL, slutscenerna i Gazalis Sista Färd, äventyret I  Stadens Skugga (antagligen det bästa jag spellett någonsin) till MUA, några scener i O:FR och en synnerligen lyckad träff när spelarna drev storyn till max i Fontra Cilor (SV).

Bäst då - jag kan ärligt inte svara på det idag. En lista får det bli i framtiden. Vad är era bästa minnen - i modern tid då?

20 kommentarer:

  1. Jag ska erkänna en sak: jag är en sucker för Trudvang. Många av mina bästa rollspelsminnen (i modern tid) kommer därifrån.

    Annars ligger TOR, Conan & Dark Sun högt på listan.

    Trail of Cthulhu ligger nog längst ned på min lista - det var absolut inte tråkigt när vi spelade det, men själva systemet kan dra åt helvete.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Har själv mer eller mindre bara spelat Trakorien i olika varianter de senaste 3-4 åren (DoD, en WFRP-modd och slutligen speltest med Svavelvinter-rollspelet). Mitt absoluta favoritscenario är just då spelgruppen anländer till Arhem och börjar nysta i de olika intriger som döljer sig under ytan. Den kampanjdelen skulle jag nog kunna spela om och om igen med olika upplägg utan att tröttna. :-)

    SvaraRadera
  4. Påtal om "I Stadens Skugga". Skrev inte du en krönika om ert spel där? Finns den kanske att beskåda någonstans?

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Tomas bad mig ta bort en mening i hans inlägg (ovan), men jag lyckades radera hela så här komemr det igen:

    Tomas:

    De första åren efter 2006 när jag plockade upp rollspelandet igen dominerades stort av Mutant. Den stora UA-kampanjen spelades inte bara en, utan två gånger.

    Senare har det blivit mest Svavelvinter RPG, men också annat: Coriolis, Trail of Cthulhu, Apocalypse World, Swords&Wizardry: White Box (en D&D-klon), Unknown Armies, The One Ring.

    Bästa minnen? Mycket Mutant förstås. Satt några ljumma sommarkvällar på en balkong i Berlin och spelade Knegarfurstens Sorti. Fint.
    Men även Svavelvinter har lämnat några svårglömda minnen.

    SvaraRadera
  7. Kosta, hade du kvar din krönika?

    SvaraRadera
  8. @Olav - jag är orolig för ToC-reglerna, men stämningen när vi spelade var guld!

    Tänka sig Trudvang ;) Jag bara älskade Vildhjärta (som har en setup som delvis liknar min kräknostalgi av Döda Skogen.

    @Henke - ISS är introäventyret till Ulvriket, så himla bra. Krönikan som var mitt "epos" ;)låg på forumet och på min hårddisk - men jag vet inte riktigt var den skulle platsa nu. Att läsa hela i sin helhet är nog tröttsamt - men som inlägg på ett forum var det bra. Har du några förslag?

    SvaraRadera
  9. @Kosta - Jo jag kom på det och läste igenom materialet men tycker det hade varit intressant att se hur spelet kunde se ut i praktiken.

    Kanske du kunde dela ut den som spreadsheet på Google eller rent av posta i "Allmänt" ert FL forum?

    SvaraRadera
  10. @Henke - nu e jag seg - materialet, menar du ISS-krönikan?

    SvaraRadera
  11. Kul att ni hade så kul med I Stadens Skugga!

    Vi har nog haft roligast med Mutant. Speciellt i början av den Stora Kampanjen, innan snoken Bartholomeus dog hjältedöden i Askerdal. Utöver det har vi spelat mina spel en del, och haft riktigt kul.

    Men jag är övertygad om att mina roligaste spelupplevelser ligger framför mig! Svavelvinter och The Fog of War lockar!

    SvaraRadera
  12. Vi spelade förresten en Mouse Guardkampanj med, och den pendlade mellan småtrist och fantastisk. Jag tror att jag gillar fabler.

    SvaraRadera
  13. @Kosta, med "materialet" så menar jag att jag läst äventyret i Ulvriket-DEK. Men jag skulle väldigt gärna vilja läsa din krönika om du har den kvar.

    SvaraRadera
  14. @Henke - lite seg e jag som sagt ;)

    Kollar att de andra i FL inte har något emot det - så lägger jag upp den.

    SvaraRadera
  15. @Revolverspel - du har helt rätt, de bästa upplevelserna ligger framför oss :D

    +1

    SvaraRadera
  16. alright! thnx på förhand! :)

    SvaraRadera
  17. @Henke - börjar lägga upp den ikväll då.

    http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=162

    SvaraRadera
  18. En milstolpe i mitt rollspelande var ändå kampanjen Masks of Nyarlahotep till Call of Cthulu. Det var här saker och ting tog extra fart.

    Utöver detta minns jag spel i Conan, Teknochock, Mutant och Warhammer.

    De bästa spelupplevelserna tycker jag dock ofta kan komma i mer fokuserade enkvällsscenarion, sällan bundet till något spelsystem. Jag minns saker som ödehus som barn, Sven Hedins resor i Orienten, generationskryssare eller den röda violinen. Här lyser berättelsen som starkast medan systemet får en underliggande roll.

    SvaraRadera
  19. Kosta, vet inte om du såg mitt inlägg på FL´s forum, men finns det en fortsättning på din ISS-krönika?

    SvaraRadera
  20. Fixat en bit till.

    K

    SvaraRadera