torsdag 29 december 2011

Irrfärder: 2011


Ännu ett år har gått och Irrfärder har överlevt utan att tappa allt för mycket fart – i alla falla inte på slutspurten. Men det hände ju något stort det här året som fick bloggen att nästan gå under – Fria Ligan blev officiellt med en egen blogg, där undertecknad skulle skriva blogginlägg istället (för att driva trafik om inte annat). Mer om det lite senare.

Istället hoppar vi över till lite spännande statistik. Man kan konstatera att det viktigaste som skrevs på bloggen i år (och över huvud taget) var att Fria Ligan tar över Coriolis, tätt följt av The One Ring och Legenden om Morwahyle. I övrigt var det som drev trafik och samtidigt var roligast att diskutera- den senaste månadens inlägg om Äventyrens saknas!, Vem är spelledaren? och Nostalgi i kräkubik.

I övrigt är det gamla saker som toppar, där jag snodde trafik från Piruett – som fortfarande är den stora nördmötespaltsen, kan man säga.

Inga nöjeslöften avgavs det här året så det finns egentligen inget att titta tillbaka på för att se om man uppfyllt sina planer. Det första kvartalet på året handlade annars om Coriolis och de grejer som det icke-officiella Fria Ligan höll på med, där en storfavorit var En titt påGubdan (eller gubbfan, eller Saddam som en del ville säga). Till min glädje stod jag inte för det namnet. Bland de första inläggen ser man också vad vi inte fått till, de planerade scenariona Den tredje kaptenen och Maskmakaren som fortsatt lyser med sin frånvaro. Detsamma kan sägas gälla den utlovade metaplotten till Lubau-sviten liksom L2. Nå väl.

boningen.org diskuterades det om äventyr och det följdes upp här med min lilla replik om Äventyrets överlevnad, liksom hur det PerfektaÄventyret borde vara. Saker som jag funderat på tidigare avseende scenarion iCoriolis och Resan som koncept (vilket känns aktuellt med tanke på The One Rings reseregler).

I april släppte vi vår bomb – Fri Ligan blir till och i en smäll tar vi över arvet från Järnringen med både Coriolis och det halvfärdiga Svavelvinter. Man kan säga att det kändes rätt stort och mycket energi lades nu på FL-sajten och bloggen. Irrfärder fick sig en törn. Min tanke var väl att jag skulle skriva mycket av det jag brukade skriva om här på FL-bloggen, men i verkligheten kändes det inte som rätt forum för mina egna och derivat av andras funderingar.

Farten stannade i alla fall av och mest berodde det väl på att jag haft en del att skriva på Corolisgrejer och det kommande Svavelvinter under hösten. Men mot slutet av hösten kom jag ändå igång igen och det känns nu som bloggen är på rätt spår igen.

Det har i alla fall blivit mycket spelande av olika saker och jag har framfört mina tankar om en rad olika spel jag spelat eller läst eller som vanligt bara skummat (Jedi Blackbird, Ashen Stars, Teknochock, Operation Fallen Reich, The One Ring, Null State, Lacuna och Trail of Chtulhu). Böcker har det blivit mindre av på bloggen, egentligen bara en- Legenden omMorwhayle, som jag spanade in efter ett tips på Magnus Edlunds twitter. Genast såg jag en potential till ett sjysst spel och hur det gick är nu allmänt känt.

Det var nog allt för i år, men jag har mer idéer för nästa år om rollspel och äventyr liksom vår första session med The One Ring.

Gott Nytt År till er alla! Jag hoppas på ett Coriolisår 2012 och en sak är väl säker – det blir ett bra rollspelsår med allt som är på gång i Sverige!

4 kommentarer:

  1. Haha, bisarrt att vara den "stora nördmötesplatsen" trots att jag knappt skrivit något på hela året. :)

    SvaraRadera
  2. Sant, men de "stora" trafikkällorna hit är google, horisontensande.se, piruett och boningen :)

    SvaraRadera
  3. Magnus är den stora nördgurun, det är bara att lyfta på hatten.

    2012 blir nog ett riktigt höjdarår. Då får det bära eller brista, kul blir det iaf!

    SvaraRadera
  4. Word!

    Det känns som det är mkt på G, och om en bråkdel infrias blir det ascoolt. Jag hoppas på Svavelvinter och en nytändning för Coriolis som mina första två önskningar ;)

    SvaraRadera