lördag 31 december 2011

Freemarket - något jag inte borde släppa

Jag blev väldigt sugen på FreeMarket när jag fick höra talas om det. Det vann priser och är himla snyggt. Så jag köpte så klart samlarlådan och den va snygg med sjysst innehåll, men jag hade lite svårt för systemet, även om jag skarpt gillade hur man skapar karaktärer.

Sen var det ju det att jag funderade på vad man gjorde i spelet...

Hittade i alla fall början på en recension nyss och är sugen igen. Har någon prövat det? Stuff for nonsense verkar annars vara en rolig nördblogg.

7 kommentarer:

  1. Har inte spelat det men är också väldigt nyfiken. Blir nog till att beställa det snart.

    Jag har inte heller fått det riktigt klart för sig vad man faktiskt gör i spelet, men skulle kunna tänka mig att det är något som lossnar när man väl börjar. Hmm...

    SvaraRadera
  2. Jag antar att det står på något engelskspråkigt forum någonstans, men jag är notoriskt slö när det gäller at leta sånt ;)

    SvaraRadera
  3. Vad handlar egentligen Freemarket om? Det enda jag vet är att produkten ser väldigt framtidsplastig ut. Jag har fått för mig att det handlar om transhumanism på nåt sätt, kanske lite åt Eclipse Phase hållet?

    Vad är liksom problemet?

    SvaraRadera
  4. Kort: Man är på en rymdstation dit folk skickas som vill vara fria el har flytt från inre systemet. På stationen finns en dator som håller koll på alla, men intelägger sig i om inte stationen hotas. Ett samhälle utan lagar med peer-tryck och frihet har växt upp.

    Vad gör RP (i regelbokens exempel går de på fester och odlar pumpor som de ger bort för att få bättre ryckte)?

    Det finns även grupper som man kan ingå i som driver en agenda, från att ge pumpor till alla till att få robotchassin till alla talande delfiner (typ).

    Man får aldrig lämna stationen, då får man inte återvända.

    Hmmm...

    SvaraRadera
  5. Ok! Det verkar inte var mycket till intrig.

    Men det låter lite som att det är något slags utopisk plats som i praktiken är ett fängelse där man odlar pumpor.

    Vad är det som gör dig sugen på spelet egentligen?

    SvaraRadera
  6. Hmm, när man nu själv raljerat om det så känns det med ens mindre lockande ;)

    Men spelet känns jävligt coolt, regelmekaniken känns bra - det som sakans är en metaplott eller intriger - jag tror inte att en grupp, inte ens en van karaktärsspelande/indiegrupp kan komma in i det.

    Men jag skulle önska att det gick.

    SvaraRadera
  7. Sjukt cool layout i alla fall. Nytänkande förnöjer!
    / Mattias Lejbrink

    SvaraRadera