fredag 18 november 2011

Lacuna - 1, The Black Drop +1

För länge, länge sen skrev jag om Lacuna som för mig lät som ett coolt spel - och idén är himla spännande. Fick sen chansen att låna det lilla A5-häftet för en genomläsning, men orkade inte ta mig igenom det - trots de ynka femtio sidor det är. En besvikelse för mig.

I spelet är man mysterieagent som sövs ner och färdas i Blue City - om jag nu fattat det rätt. En enkel T6-mekanik styr det man kan göra med sina tre egenskaper (force, instinct, access) och deras underfärdigheter (agression, atheltics, investigation, logistics m.fl.). Olika säkerhetsnivåer i olika färger säger... något jag glömt.

Summa summarum känns det som spelet hade potential men jag fattar inte riktigt vad man gör, jag orkar inte läsa mig till poängen på metaplotten och mitt förfinade sinne (yeah!) för layout får mig att kräkas.

Har någon av mina sporadiska besökare någon åsikt - har ni provat spelet? Jag väntar nu för att se om Lacuna II kommer göra någon skillnad. Betyget just nu är en svag nörd tvåa och det är antagligen snällt.

Glädjande nog har vi börjat spela Trail of Cthulhu med äventyret The Black Drop - ett strålande spännande äventyr som at karaktärerna till franska Kerguelen i södra Indiska oceanen. Stämningen i äventyret och spänningen är av den grad att jag återberättat det för mina "vanliga" (läs:icke-nörd) vänner, precis som man brukar återberätta en film. Helt enkelt lysande.

Första spelmötet var mest friform, reglerna kom inte in särskilt mycket i förloppet - så den delen återstår att se hur det funkar. The Black Drop (annan recension och spoiler!) får en preliminär nördfyra plus. Någon borde göra en film på den - kanske.

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset om bra ToC-äventyr.
    /C

    SvaraRadera
  2. Håller med allt Kosta säger om The Black Drop. Vill dock avråda blivande spelare att läsa recensionen som länkas till ovan, den har en ganska fet spoiler i sig som är ganska trist att läsa sig till.

    SvaraRadera
  3. Lacuna är ett briljant spel när det klickar. Intensivt, hetsigt och drömsk. Spelet hade kunnat heta Inception RPG. ;-)

    SvaraRadera
  4. Med den vinkel blir det ju ballare :) Och med en Inception-layout hade jag nog läst hela också ;)

    SvaraRadera