torsdag 1 september 2011

Null State - ett nytt sätt att rädda världen

I augusti slog jag till och införskaffade mig ett Publit-tryckt exemplar av Null State, Mikael Bergströms senaste rollspel. Detta efter att som snabbast ha scrollat igenom gratis-pdfen.

Så - jag tänkte det var dags att sammanfatta mina tankar om spelet. Till att börja med - jag vill spela Null State. Det känns som ett perfekt one-off spel med näst-intill noll startsträcka. Varför då?

Den korta sanningen är att det är enkelt och koncist, lättläst och snyggt. Och snyggt är viktigt - jag får falsk krupp av fula spel med sidor upp och sidor ner av text (FFGs WH40K-spel är utmärkta exempel på det senare). Gillar bilderna kan jag säga.

I Null State spelar man agenter - som ska rädda världen från "bad shit". Jag gillar det. Agenterna kan man göra i ett nafs, med sina sex egenskaper (värde mellan 1-6) och några specialiteter (dito). Egenskaperna är saker som Kommunikation eller Avståndsvapen och specialiteterna det du vill vara bäst på (i världen om du verkligen vill), typ Krypskytt, Tae kwon do, Hacker, Cyborg etc.

Mekaniken är enkel, slå en T6 och slår du lika eller under lyckas du. Har du en specialitet lcykas du automatsik om den passar. Cool!

Att göra ett äventyr
Jag gillar särskilt råden till spelledaren för hur han ska konstruera och leda äventyr så det inte blir långtråkigt. Frö att komma på vad man ska rädda världen från används tekniken att kolla in en populärvetenskaplig tidskrift och extrapolera.

Vi kollar in senaste illustrerad vetenskap och tar den senaste teknikartikeln "Bil styrs med tankens kraft". Sprängstoff! Rådet är sen - tänk vad som kan gå fel! Snabbt har jag en idé om de nya tankestyrda drönar-attackplanen, med en teknik som kan översättas till allt - en teknik som har blivit stulen. Agenterna måste få tag i den innan något går jäkligt fel. Så enkelt.

Det står ju mer saker i spelledarkapitlet, matnyttiga saker som du får läsa själv.

Som sagt, jag skulle vilja spela - och jag kan tänka mig att det blir av. En av inspirationskällorna är min favorit Eclipse Phase - så det är helt klart tänkbart att spela i den settingen med de här reglerna. Slutpoängen blir 4 nördar. Det som gör att det inte räcker hela vägen är att det för mig inte känns som jag kan spela det jättelänge, men om det inte är en issue - då är det något för dig. Hur som helst - det är helt klart värt att skaffa och läsa.

11 kommentarer:

  1. Null State verkar intressant. Jag har känt till det ett tag, men inte köpt det. Inte än. Men efter den här recensionen så vete tusan om jag kan motstå så mycket längre. ;-)

    SvaraRadera
  2. Bara att läsa den online om du vill känna efter först :)

    Pdfen kunde jag inte hitta igår när jag sökte - kom bara till wikin.

    SvaraRadera
  3. Är det någon som spelat Null State? Eller lider den av den svenska rollspelssjukan också? Alltså att nya svenska rollspel av tradition inte spelas.

    SvaraRadera
  4. Well - vår grupp har inte kommit skott pga annat ligger före i spellistan och jag tror inte alla var intresserade - faller det under sjukan då?

    Undrar vad som egentligen spelas av de svenska rollspelen - man får starta en enkät - kanske på flera ställen för att få representativt material. Vilka stora forum finns förutom rollspel.nu, Sverok och riotminds?

    SvaraRadera
  5. En rundfrågning på rollspel.nu visade ett oroväckande resultat. Rollspelseliten spelar inga nya svenska rollspel. Det stannar vid Mutant.

    Nostalgin regerar helt i den svenska delen av hobbyn. Men om inte ens finsmakarna spelar nya svenska spel varför försöker alla utveckla nya när de som finns inte ens testas?

    En oroväckande tendens att hobbyn präglas helt av nostalgi. Den saknar nyfikenheten och öppenhet mot nya idéer. Det är vad jag numera kallar den svenska rollspelssjukan. Det är en stor risk att hobbyn kommer hamna på samma stofilnivå som frimärkssamlarna inom ett decenium. Där är Anders Blixt gud.

    SvaraRadera
  6. Roligt svar där - men rollspel.nu är säkert den största enskilda producenten av nya små rollspel. Frågan är snarare hur många som svarar på frågan "vilka svenska rollspel har du spelat i år?" på alla forum (fl, riotminds, myling, sverok, rollspel). Varje enskilt forum komemr ju vara biased men de som svarar kommer iaf att spela ett spel av något slag - det kanske visar sig att det är rätt många som spelar DoDT just nu - men de hänger aldrig på rollspel.nu.

    Håller nog med om att nostagli är rätt boring - fått lite lätt tråk-anfall av att läsa Grognardia som kör en piruett/Dragonmåndagar till 80-talet.

    Vi provade att spela nån D&D-klon nyligen - rätt boring tyckte jag - som iofs mest deltog i rollpersonsskapande - vilket va helt jäkla dunderboring - jmfrt med att skapa rollpersoner i Svavelvinter (som är närmaste ref i tid).

    Är det hopplöst?

    Säger man så här, ett nytt större svenskt rollspel kan sälja i totalupplaga på över 1000 st på några år - mkt mer än många debutromaner - men det säger ju inte att folk spelar...

    SvaraRadera
  7. Ärligt talat - de verka ju ändå spelas en del DoD, Eon, Mua och Noir bland folk på rollspel.nu - så helt ute är det väl inte. Och är inte MUA och DoDT bland de modernaste stora svenska rollspelen?

    SvaraRadera
  8. Om rollspel.nu är där som flest småspel skapas och inte ens dess medlemmar spelar dem då är något mycket fel. Eller står man över att spela? Det är grundkärnan. Problemet med många spel är att de inte är speltestade.

    Det är naturligtvis omöjligt att veta vad fok spelar men det oroar mig att inte ens producenterna spelar andras spel fan fortsätter spela Expert och Mutant. Sluta spela Äventyrsspels produkter och gå vidare.

    SvaraRadera
  9. Det jag kanske egentligen menar är att så mycket av rollspelshobbyn är baserad på nostalgi. Det oroar mig om denna ständig rundgång. Jag eftersöker kanske en större förnyelse. Vilken 2000-talist bryr sig om DoD eller Mutant?

    Klart det spelas en del nytt men väldigt mycket är konservativ nostalgi.

    SvaraRadera
  10. Jag har nu gjort statistik:

    http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/topics/758561.html#Post758561

    SvaraRadera
  11. "Om rollspel.nu är där som flest småspel skapas och inte ens dess medlemmar spelar dem då är något mycket fel. Eller står man över att spela? Det är grundkärnan."
    ...flest småspel som skapas, vilket gör att spelskaparna på Rollspel.nu mest spelar sina egna svenska spel.

    "Problemet med många spel är att de inte är speltestade."
    Var har du fått det intrycket ifrån? I viss mån kan jag hålla med då jag har fått insikten att ett spel inte har blivit speltestat tillräckligt förrän det kommer en andra utgåva av spelet. Först när det har varit ute på marknaden får spelskaparna massiv respons från tillräckligt varierade grupper.

    Jag skulle dock hellre säga att spel (små som stora) inte blir speltestade på rätt sätt, för speltestade blir dem. Se bara på D&D4 och alla dess felaktigheter, trots idogt speltestande över en längre tid.

    SvaraRadera