söndag 28 augusti 2011

The One Ring RPG - one to rule them all...

Sommaren går mot sitt slut - och när jag ser tillbaka på den har det varit alldeles för lite flit och nörderi. Men augusti har i alla falla hållit måttet. Jag har nämligen lyckats läsa tre hela rollspel från pärm till pärm (eller pdf till pdf) - de tre är naturligtvis The One Ring, Null state och Svavelvinter Rollspelet (i den senaste iterationen). Svavelvinter kommer inte avhandlas här då jag är jävig men i kväll vi titta närmare på The One Ring, TOR från och med nu.

Vad innehåller spelet då - det som förväntas, en regelbok, en spelledarbok, tärningar och två kartor (en in-game för spelarna och en hexad för spelledaren).

Mekanik
Den känns för mig rätt enkel och uttnyttjar flera olika tärningstyper som man ska nå över ett visst värde (normalt 14). Bastärningen är en T12 med två specialsidor, en Gandalfruna (automatiskt lyckande) och ett Sauronöga (automatiskt misslyckande). Tvärtom om man nu tillhör Skuggan. Till det läggs T6 där utfallet 6 även ger en mått av lyckande. Antalet T6 beror på vilken egenskap som används.

De tre egenskaperna är Body, Heart och Wit - Gandalf har fått säga sitt om vad som definierar den gode äventyraren. Till allt detta tillkommer sår, utmattning, Wisdom, Valour mm.

Det känns Tolkien
Hela settingen känns Tolkien och den känns - rätt. Vad jag inte fattat när jag köpte var att det här är det första av tre rollspel eller delar som kommer utspela sig i Midgård. Den tar sin början några år efter sluthändelserna i boken Bilbo och utspelar sig runt Dimmiga bergen och Mörkmården. En klassisk äventyrarmiljö och antagligen det som jag höll mest kärt i Tolkiens litteratur, det som var mest saga för mig.

Sjyssta delar i regelsystemet
Det finns några grejer jag gillar med regelsystemet och settingen. Ett: det handlar om den blandade äventyrargruppen som möts för att äventyra. Regelmässigt så styrs kampanjreglerna av hur äventyrsfasen följs av en Fellowship phase när man ska vila upp sig för vintern och utföra kampanjspecifika handlingar samt växla in sin erfarenhet.

Två: regler för resandet i vildmarken, där olika karaktärer får roller som scouter, jägare etc och hur man ritar sin resa på kartan påverkar hindren på resan. Det är nog det som känns helt rätt och gör mig mest lycklig - resan är för mig viktig i att spela rollspel.

Det kommer mer
Ja - det känns kul att en massa produkter är på gång - eller i rykteskvarnen i alla fall. Men säkert är att de två rollspelen som följer kommer: The Errantries of a King och War of the Ring. det första handlar on Aragorns resor i Väster innan ringens krig och det som händer i Ringentrilogin och det sista är rätt självklart.

Sammanfattnignsvis så är det här rollspelet ett sådant lyft mot MERP så det skräller - och det är nog ett bra spel i dagens mått också. Jag ger det Irrfärders första nördfemma - väl förtjänat.


11 kommentarer:

  1. Låter intressant. Jag blev sugen på att spela i Midgård när jag läste din recension. Jag som aldrig trodde att jag någonsin mer skulle bli sugen på det. Men "The One Ring" är alltså så bra?
    /C

    SvaraRadera
  2. Vad vi sagt i vår grupp så är det TOR efter Svavelvinter.

    SvaraRadera
  3. Först var jag tveksam, nu är jag sugen. Speciellt reglerna om hur man att gå / transporterar sig, otroligt tufft med två kartor.

    Själv kommer jag vänta på den fysiska produkten, alltid haft svårt att betala för en pdf. Men denna höst kan bli riktigt spännande!

    SvaraRadera
  4. Ja, den borde komma snart - lägger upp foton då. Jag köpte både och, el pdf ingick.

    SvaraRadera
  5. Vars beställde du spelet? Efter att ha läst lite på Story Games, känns det som ett väldigt trevligt spel.

    Vad spelarna man för karaktärer / arketyper, det har inte riktigt framgått. Vad är spelet tänkt att handla om?

    SvaraRadera
  6. Försökte svara igår, men ifånen svalde hela inlägget - verkar B med mobilversionen på Blogger.

    Hur som - spelet beställdes på Cubicle 7s hemsida.

    Man börjar med att välja folkslag (alver från Mörkmården, dvärgar från Ensamma berget el människor (Björningar, Dalmän el skogsmän från Mörkmården). Sen väljer man en bakgrund som är folkslagsspecifik och på så sätt får man sina te GE och lite specifika färdigheter.

    Magiker finns inte - men när man blir hjälte kan man få "magiska" förmågor (alvernas skogsmagi, dvärgrunor el skogsmännens skogsbesvärjelser), men även annat.

    Ascool - helt enkelt :)

    SvaraRadera
  7. Hypen börjar byggas upp inom mig, det kommer bli en trevlig läsning. Det jag allra mest hoppas på är att transporter äntligen kan bli ett spännande rollspelsmoment.

    SvaraRadera
  8. Jag tror det - det blir en del slag, men det blir också spännande när det ska bli.

    En del av tankarna har organiskt läckt över i de Gruppkoncept vi jobbar på till Coriolis.

    SvaraRadera
  9. Damn. Sen jag läste din recension har jag kommit på mig själv att stå och dagdrömma på jobbet om hur kul det kommer bli med TOR.

    Jag får ta en kalldusch eller nåt.

    SvaraRadera
  10. Sånt e coolt - hoppas den hinner komma innan SSK - då kan vi kolla på den där.

    SvaraRadera
  11. Det här spelet vill jag verkligen läsa mer om! Det grafiska, regelmotorns helhetsgrepp (hur annorlunda är det?), hur ett äventyr ser ut etc.

    /Petter B

    SvaraRadera