måndag 18 juli 2011

Teknochock - det ser mörkt ut

För ett tag sen tog jag chansen att ge synpunkter på delar av spelet Teknochock - som nu finns tillgängligt för alla att läsa. Nu på sommaren har jag själv tagit mig tid att läsa igenom det, då genren, cyberpunk är något jag gillar - eller kanske är det cyber mer än punk, men hur som helst.

Jag gillar Teknochock för det är enkelt. Det känns som konstruktören har haft som mål att det ska vara kort startsträcka för att komma igång. Jag tror att det är extra viktigt med tanke på att man nu för tiden - som äldre rollspelare - kanske inte har så mycket tid, eller som yngre - återvänder till konsolen för lite Mass Effect istället.

Premissen
Man tillhör ett gäng - exemplen på gäng finns i boken - och ska ta sig upp i hierarkin. När man nått tio i status är man färdig och det är dags att göra nya rollpersoner. Jag gillar det - det ger en tydlig riktning på spelet, motiverar att rollpersonerna utför uppdrag och ger en naturlig samhörighet - i alla fall om man väljer samma gäng.


Reglerna
Regelsystemet har jag svårt för att få grepp på - det vill säga hur det kommer att funka när man spelar. I korta ordalag ska man slå under ett FV mellan 1 och 20 med ett visst antal tärningar (T6). Är summan högre än FV har man misslyckats, men samtidigt har man inte lyckats om man inte får in "träffar" (1-3 på T6) med sina tärningar. Med andra ord, ju fler tärningar desto större chans till "träffar" men samtidigt större chans till misslyckande. Jag har svårt att översätta det mentalt till vad man ska våga göra i spel - man får prova sig fram. Dessutom känns adderandet lite jobbigt (och jag kan räkna). Men egentligen är det svårt att veta innan man provat.

Desto mer gillar jag att allt styrs av tio färdigheter som är varandras motsatspar. Med dem kan man göra allt (om man är bra). Gillar skarpt valen av namn som Neuro, Etno, Media, Soma, Gnos.

Strid känns som det blir enkelt, även om det må vara dödligare än jag känner att genren behöver - men återigen är det medvetet valt och inget man kan veta utan att prova. Ett skönt system för att räkna ammo finns också.

Det jag saknar i reglerna är lite regelfunktion för ens bakgrund, upplevelser och personlighet - lite indie-influerade saker helt enkelt. Man får det utmärkt som tips och förslag, men jag hade gillat att det bjöds mer på det ur regelsynvinkel.

Världen
Den beskrivs i korthet, men det räcker - särskilt om man kan genren - och det känns som boken riktar sig till dem som känner till den och har läst Neuromancer några gånger (jag tar i lite). Jag får en känsla av delar av rollspelet Tellus i det kortfattade sättet att beskriva världen, men jag kan inte säga på vilket sätt.

Utrustning och liknande behandlas också koncist och kanske lite för kort. Jag saknar (och skjut mig för det), lite balla vapenbilder. Pinsamt att skriva men en vapentabell på en A5 sida i ett cyberpunkspel känns lite lite.

Råd och Tips
Ja, det finns det - jag gillar råden till spelledaren och det intro-äventyr som finns (inspirerat av Hårda Bud till Mutant 2089). Särskilt härligt är att det är koncist skrivet, men att varje scen har en utmärkt setting och stämningstext i form av ett kort stycke. Ett bra avstamp till att börja spela, helt enkelt.

Jag skulle säga, på bas av det jag läst, att Teknochock är ett bra cyberpunkspel. Det finns saker jag funderar på men det har inte hindrat att jag föreslagit att vi ska spela det som en one-off med de färdigskapade rollpersonerna. Jag ger det en svag nörd-fyra, men det är mest för att jag inte provat att spela det.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår helt klart vad du menar med att du vill ha vapenillusar. Vapenlistan var ännu kortare från början, men mina speltestare klagade så mycket att det fick förlängas. Kanske borde de klagat ännu mer. I ett spel med mycket våld blir vapnet en del av ens personlighet.

    Hoppas att frågetecknen rätas ut vartefter ni spelar. Annars får du skriva och klaga =)

    SvaraRadera
  2. Så här vi nästan 40 års ålder (suck) känns det lite pinsamt att fixera på det men jag stör mig ofta på vapen utan fluff (dvs namn och bilder). De enda gången det funkat är i Mutant, för på den tiden så fixerade man sig vid kalibrar. Minns Nekropolis och vår samling av 29 7.62 gevär med 5 patroner till.

    Those were the days :)

    SvaraRadera