fredag 15 juli 2011

Operation: Fallen Reich - Reglerna


Det är ju helt fel att inte berätta något om reglerna när man spelat OFR och särskilt det nyskapande Life Board:et. Vad kan jag säga om det då - det tar tid. Förr var det helt okej att sitta hela kvällar och göra rollpersoner. Hey, man gjorde ju sånt för skoj bara. Idag känner jag att det borde vara lika kul men om man ska spela one-offs och inte kampanj kan det va lite kasst att lägga lika mycket tid på att göra rollperson som att rollspela.

Life Board:en var kul ett tag, man gick omkring och samlade på sig färdighetspoäng (som senare konverterades till färdighetsvärden) i olika sektorer av planen som representerade olika delar av världen eller platser och koncept. Från Sydamerika till det Stora kriget eller Societeten.

Poängen med brädet är att man får sin livshistoria skriven plus attman kan använda den för spelare som inte är med vissa sessioner. Kul men i fallet med one-offs hade det räckt att göra dem för hand på det gamla goda viset. Särskilt då spelet rekommenderar att man har back-up rollpersoner. Jag kan inte se mig själv sitta och slå mig runt på brädet igen för en till rollperson. Man kan med andra ord klara sig utan det om man inte ska spela kampanj.

Angående reglerna så kan jag säga att antalet färdigheter får mig att baxna - så retro och så fel. Särskilt när man under spel inte ens kan hitta dem på rollformuläret om man inte memorerat koordinaterna utan till. Däremot så är det lite roligt att perfekt slag kallas "jolly good" och fummel "oh dear".

Stridssystemet (som SL had glömt till andra sessionen) verkade helt okej - det gick snabbt, var lagom dödligt (med tanke på att alla SS-soldater hade k-pistar) och kändes inte segt. Det ockulta fick vi inte direkt testa (förutom spelaren som tog Uru-spjutet), så jag har inte mycket att säga där.

Ska ni andra spela OFR? Gillar ni genren så kör hårt - men det är ett rätt dyrt spel, men ack så vackert. Om inte annat kan det stå snyggt i finbokhyllan. Ni andra då - ja det här är ingen riktig recension utan bara mina intryck, så har ni det inom räckhåll så är det värt ett test.

2 kommentarer:

  1. Tack för "recensionen". Den lämnar mig dock fortfarande ambivalent. Och ambivalens i samband med högt inköpspris gör att det inte blir något köp från min sida. Inte än. Med detta sagt så vill jag ändå tillägga att jag tror att jag skulle kunna gilla settingen väldigt mycket!

    SvaraRadera
  2. Ja precis - det är ingen riktig recension - och jag tror OFR skulle tjäna på att ha en gratis pdf för snabbstartsregler. Kostar inget att bjuda på det.

    SvaraRadera