tisdag 21 juni 2011

Jedi Blackbird, ett spel för berättare - bara?

För några veckor sedan gjorde jag det som nyligen nämnts på boningen.org - eller nästan i alla fall. På grund av irrationella orsaker i vår spelgrupp så gick det inte att spela steampunk utan vi fick prova Star Wars-varianten på det legendariska indiespelet Lady Blackbird - Jedi Blackbird.

Jag tspelledde, i den mening man nu gör det i den Solar Systems-hybrid som spelet är. Det korta svaret på frågan - var det kul - är, ja det var kul. Det var väldigt annorlunda mot när man spelar de tradiga spel vi normalt ägnar oss åt.

Det nämndes inte så mycket på boningen vad som var roligt, men inte heller det som inte var så bra (min åsikt då). Det roliga var att det blev en massa rollspel, en kul story som rullade på och att spelarna verkligen körde på med sin rollpersoner. Det sista kan bero på att det var en one-off och att det var färdiga rollpersoner.

Innan man börjar klaga på systemet kan jag kort beskriva hur det funkar. Ens rollperson har färdigheter med flera undergrupper, tex Jedikraft, med undergrupp Lyfta, Krama, Snabba beslut etc. Sen har man ett antal resurstärningar och ett antal grundtäningar. När man ska göra något, berättar SL en svårighetsgrad där 2. Slår du två träffar (4-6 på T6) så lyckas du. Om svårigheten är hög kan det vara poäng att använda färdigheter och tagga undergrupper - så hugg med ditt svärd, säg att du gör det snabbt och använd din Jedikraft och taggen snabba beslut och du är uppe i 4 tärningar. På det kan du sen lägga till dina resurstärningar som då försvinner om du lyckas. Resurstärningar återvinner du genom att rollspelare en scen där du utelämnar något om din bakgrund - det kan tex vara en flashback mitt under en strid.

Elegant eller hur? Misslyckas du kan du drabbas av tillstånd som avväpnad, skadad, dödad etc. Men du får försöka igen men med högre insats och svårighetsgrad - som SL bestämmer.

Jag tror att ett av problemen - som jag upplevde det - är att det lämpar sig bättre för one-offs än för kampanjspel. Det kanske berodde på att det var Star Wars och inte Lady BB som jag egentligen ville spela.

Sen hade jag och några av de andra missat en grej, troligen eftersom jag trodde det var som i V0 eller Coriolis-V0 - nämligen att de tillstånd man ådrog sig inte påverkade mekaniken alls annat än genom fictionen. Fick man tillståndet skadad betydde det inte mer än att man var skadad. Det påverkade inte hur bra man kunde hoppa (om man nu inte tyckte att skulle göra det). För vår tradiga grupp tror jag det var lite svårt - för vana indiespelare är vi nog ufon.

Sen upplevde jag att "taggandet" av undergrupper ofta bara handlade om att väva in så mkt som möjlig - jag använder min Jedikraft, lyfter, kramar, svävar upp och tar ett instinktivt beslut (med andra ord återberättat) och får 7 tärningar. Möjligen att det är menat så, men jag upplevde det stundtals fånigt att man föröskte väva in alla taggar i en handling även om det blev krystat. Samtidigt är det något som premieras av spelet.

Sist så måste jag väl säga att spelet gör att spelaren och dess rollperson hamnar i rampljuset - vilket kan leda till problem. I vårt fall att alla vill vara i rampljuset samtidigt. Det finns regler för att assistera varandra, men det blev mest att alla ville göra själva. Något att ha i åtanke.
Med andra ord, Jedi Blackbird gjorde att man fick stort fokus på karaktären och dess historia och handlingar men själva berättelsen hamnade i bakgrunden - berättelsen som skulle spelas ut av spelarna vill säga. Jag saknar det.

Man kan se allt det här som råd för er som ska testa LBB eller Jedi BB - se till att strukturera det så en person i taget får ha scenens rampljus, att återvinningen av resurstärningar känns kul och att man kommer överens inom gruppen hur man vill göra med taggandet och vem som säger stopp om det blir för absurt (om man nu inte vill ha det så), bordet eller SL.

Med det sagt, Jedi Black Bird var himla kul, det var ett roligt sätt att göra en berättelse, men med det systemet ser jag inte att det håller i längden om man inte bara vill berätta.

12 kommentarer:

  1. Jag instämmer helt att Lady Blackbird inte lämPar sig för kampanjspel. Det håller i max i tre fyra timmar innan det slutar vara kul. Vilket jag å andra sidan inte ser som direkt negativt. Färdiga rollpersoner och ingen story håller för ungefär så mycket. Det jag gillar med systemet är att tärningspoolen ständigt måste förnyas. Det jag inte gillar är att men både ska arumentera för färdigheter och specialiseringar. Jag kan inte mer än instämma det känns tröttsamt. Jag rekommenderar det men i grunden är det inte mer än inte konventsscenario.

    SvaraRadera
  2. Jag fyunderar på om det inte är så att reglerna bara tillåter en täning för en färdighet, en för en tag och en för hjälp från en annan spelare, och sen är det slut på extratärningar.
    Det känns mycket mer logiskt än att man ska dra in tio taggar på sitt slag, bara för att det man vill göra är omöjligt.

    SvaraRadera
  3. @Jocke

    Jag hade också den funderingen men det står "any tags" och "add one for each tag".

    Naturligtvis skulle man kunna modda för det, men som exempeltaggarna är skrivan stödjer de inte riktigt det - eller?

    SvaraRadera
  4. @Mäster Johan

    Jag håller med LBB/JBB är kul att spela och är en kul upplevelse, men det skulle kunna ha varit mer - jag hoppades på mer.

    SvaraRadera
  5. @kosta

    Jag tror att nog att det är svårt med John Harpers småspel, alltså Ghost/Echo, Mustang och Lady Blackbird att bli så mycket längre än ett spelmöte. På något vis tänker jag att längden på spelet, alltså här typ en A4, motsvarar en spelläbgd på ungefär ett spelmöte. Om man vill ha ett längre spel krävs mer bakgrund. Bra men helt klart inget som går att kampanjspela. Har du testat de andra? Jag är lite sugen att försöka köra dem under sommaren.

    SvaraRadera
  6. Jag har ju inte ens fått prova LBB, det vill jag göra. Är osäker på de andra, Ghost/Echo vore kanske något.

    Men till LBB finns ju en kampanjfil som e ganska lång och med roliga koncept i (även om bildvalen ibland e konstiga) - som eterspindlar, urverkskrigare etc.

    Förklaring:
    http://mightyatom.blogspot.com/2011/02/lady-blackbird-companion.html

    Pdf:
    http://www.box.net/shared/yj9y4ascil
    E ni i 08-området?

    SvaraRadera
  7. Coolt kampanjmaterialet har jag helt missat, får bli att kolla på det. Tycker settingen med ångpirater är pester awesome. Vi är i Stockholmsområdet så let's hook up i sommar.

    SvaraRadera
  8. Intressant blogg! Roligare också tt följa nu när vi har setts irl.

    SvaraRadera
  9. @Petter

    Kul att du gillar - och sjysst snack vi hade. Kul att ses irl. Det var nog det roligaste med FoS när det begav sig, att träffa nördfolk irl.

    @Mäster J
    Helt klart en öl o rollspel i sommar - efter v27.

    SvaraRadera
  10. Väntar nu med spänningen på ny bloggpost! Tycker det är dags. Kanske något om Story Now? Gillar det du har skrivit om äventyrsskapande.

    SvaraRadera
  11. @Petter

    Inom kort ska jag börja sommar logga lite - först ut Fallen Reich och igenkänning.

    SvaraRadera
  12. @Mäster J - ömsats o rollspelssnack nästa vecka? Mejla mig om du/ni är på :)

    SvaraRadera