onsdag 8 juni 2011

Ashen Stars - ett coolt nytt spel!

Här om dagen upplystes jag om Pelgrane press's nya spel, Ashen Stars. Ett spel i min favoritgenre, science fiction. Det är ett spel när man spelar frilansande deckare eller poliser som reser runt i utkanten av den civiliserade rymden och tar olika jobb. Spelet har inte kommit ut men finns på pre-preorder redan nu. Något jag fixat - så jag kan läsa igenom det.

Ashen stars är himla intressant av flera anledningar. Här är några:
  • Man har en specifik skeppsroll och planetbunden roll
  • Ingen är kapten utan man är en jämlik grupp (passar rollspel så klart och problem som kan uppstå i exempelvis Rogue Trader finns inte)
  • Rymdskeppen har olika platser och positioner som gör alla delaktiga i rymdstrid
  • Cybernetik och bioteknik är integrerat - det gillar jag. Det motiveras på följande mycket smarta sätt - "For example, wetware and cyberware technology are not commonly thought of as space opera elements, because they entered the SF lexicon relatively recently. Their pervasive use in this setting adds an outward dash of alien-ness to even its human characters".
  • Man spelar i avsnitt, med samma dramatiska tanke som i en tv-serie.
  • I settingen finns FTL-korridorer som i en av mina favoritböcker.
Med andra ord finns en massa av de saker som borde integreras i det nya Coriolis och som redan är påtänkt kan man tillägga. Jag kommer hur som helst återkomma med mer om Ashen Stars här på bloggen. Under tiden kan ni läsa mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar