lördag 9 april 2011

Fria Ligan tar över Coriolis

Ja, så var det dags för Fria Ligan att axla manteln och på allvar börja producera rollspelet Coriolis. Det kommer bli jäkligt bra! Diskussioner har förts en tid men nu kan vi släppa nyheten. Att ta över Coriolis är naturligtvis något som gör oss ohyggligt glada. För att fira det har vi öppnat upp vår alldeles egna sajt - frialigan.se - besök oss där.

Det enda tråkiga med allt det här är att Järnringen lägger ner (läs mer på deras sajt). För min del kan jag säga att om Järnringen inte hade funnit hade jag aldrig börjat läsa rollspel igen (Mutant: UA, 2003), eller börjat frilansa för dem 2008. Ett stort tack till Järnringen!

Ytterligare en stor nyhet är att Fria Ligan även tar över produktionen av Svavelvinter rollspelet. Läs mer på  Erik Granströms blogg och på frialigan.se.

Slutligen - vad händer med Irrfärder utan slut? Jag kommer fortsätta blogga här men även på Fria Ligans blogg och hoppas att ni ska fortsätta följa mig här.

Ni har naturligtvis en massa frågor - ställ de här eller ännu heller på Fria Ligans sajt! Vi ses där!

22 kommentarer:

  1. Tack för allt, Järnringen! Hoppas på er nu, Fria Ligan! Första frågan: Vad händer med Emmisarien som försvann? =/

    SvaraRadera
  2. Manuset finns i v0.7, vilket betyder att all text är färdig. En hel del bilder finns - och vi ska kolla upp med Fallgren vilka/hur många som inte är gjorda.

    En kort Metaplott om vad som händer i de resterande böckerna finns med - och det är hur coolt som helst - kan jag lova :D

    Så vi ska fila på texten från v07, få alla bilder i land och sen kör vi.

    SvaraRadera
  3. Det här barkar åt att vara den bästa rollspelsnyheten jag har hört det här deceniet! =D

    SvaraRadera
  4. Även om det känns underligt att man inte kommer hänga på Järnringens forum längre så blir detta med all säkerhet till det bättre.

    Stort grattis!

    SvaraRadera
  5. Fria ligan är fantastiska!!!! ohh jag är så galet pumpad över att emissarien som försvann kan dyka upp inom en möjlig framtid!!! OHHH

    SvaraRadera
  6. Vilken överraskning. En glad sådan, förmodar jag. Trist att Järnringen kastar in handduken. Men kul att Fria ligan fanns där, redo att ta över styrpulpeten!
    :-)
    /Calle

    SvaraRadera
  7. Tack för alla lyckönskningar - vi kör på som fan. Faktum är att vi kört på ett tag redan, men det blir mer. Och det som får en att jobba på är ert stöd :D

    SvaraRadera
  8. Hoppas det går väl med allt för er och ni fortsätter att hålla bra klass.(skriver någonting längre på den nya häftiga sidan).

    För övrigt undrar jag vad mer från Järnringen ni fick ärva? har fått för mig att de hade mer saker i pipelinen som aldrig kom fram.

    SvaraRadera
  9. Om du menar Kua och Coriolis så är det material som fanns inbyggt i ESF.

    SvaraRadera
  10. Menade att jag hade för mig att det fanns någon mer bok i pipelinen eller så har jag bara inbillat mig det. Antar att ESF kommer att se som Kampanjböckerna till mutant då?

    I Sådana fall är det en skitbra ide och kolla framför allt på Piritboken då denna erbjöd en helhetsupplevelse som de andra saknade.Hindenburgs SL-del fokuserade nästan enbart på kampanjen och gav inga andra äventyrsuppslag och nyttig info till ex.

    Eller är jag ute och cycklar där med?

    SvaraRadera
  11. Tänk bara på att inte ta på er för mycket, det var trotts allt det som till viss del sänkte Järnringen. Hur bra än ett skepp flyter så kan det inte bära oändligt mycket last, och ett tungt lastat skepp är både långsammare och mindre sjödugligt. Ett lätt skepp tar sig snabbt och smidigt fram i stilla såväl som grov sjö. Dessutom har det svårare att gå på grund.

    SvaraRadera
  12. Kul att ni får ärva Coriolis. Av vad jag sätt så kommer mantelen att passa er förträfligt. Lixom alla anddra väntar jag med glitrande ögon över er nästa prudukt.

    SvaraRadera
  13. KUL.
    Det här kommer bli svinbra!

    SvaraRadera
  14. @Daflum:

    Vet inte vilken bok det är.
    Angående ESF, kolla här:

    http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=14

    @Karfevali
    vi har en del på bordet, men så är det - för mind el är det skönt att inte börja från skratch.

    Och så tack alla för alla gratulationer :)

    SvaraRadera
  15. Okey var nog bara min inbillning. Hur blir det med gränsrymden nu då? Antar att ni kommer prångla ut de äventyr som ligger i pipelinen (MM,DTK samt II) och sedan får det ligga och vila ett tag. Eller hur är det tänkt?

    SvaraRadera
  16. Coolt! Lycka till!

    (Får vi fina, nya coola regler till Coriolis nu med?)

    SvaraRadera
  17. @Revolverspel

    http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=17

    SvaraRadera
  18. @Daflum - ang Gränsrymden:

    http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=18

    SvaraRadera
  19. Depressionens djup närmade sig med ilfart tills jag läste att ni på fria ligan tar över spakarna!

    Nu hänger det på er... Gör oss inte besvikna!

    SvaraRadera
  20. @ Kosta
    Vet du/Fria Ligan något kring Järnringen Forums framtid?

    Har hört mig för hos dem men har inte fått något svar...

    Trevlig Valborg

    /kjw1

    SvaraRadera
  21. Som vi skrivit på det nya forumet så jobbar vi på att föra över saker, men jag vet i nuläget inte något mer om MUA-delen, vilket är det du är intresserad av va?

    Så fort vi vet kommer vi skriva det på FL-forum.

    SvaraRadera
  22. Tack för svar. Du har helt rätt – jag har svårt att släppa Mutantvärlden.

    Hade missat sida två på Bygge pågår!-tråden: http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=12&sid=5b0cc9781a67239094c5677bb18c72e2&start=10 som ju ger lite mer kött på de magra forumbenen…

    Simma lugnt

    kjw1

    SvaraRadera