tisdag 8 mars 2011

Dust Tactics mitt nya favoritbrädspel

För några veckor sedan införskaffade jag Dust Tactics, ett nytt brädspel som baseras på Paolo Parentes serie. Det är 1947 och det andra världskriget har inte tagis slut utan eskalerats. Man har hittat någon form av utomjordisk metall eller mineral som snabbat på den teknologiska utvecklingen, Vk. Axelmakter och allierade har kunnat konstruera stora stridsrobotar (en felterm då de har förare), byggt laservapen och hittat på annat än otrevligare (i serien än så länge).

Spelet är på gruppnivå och spelas i korta scenarion med hög dödlighet, som tar mellan 30 till 45 minuter. Alla scenarion binds ihop i en kampanj men är fristående. Man kan om man vill räkna vunna scenarion för att se vem som vunnit kampanjen, som i grundlådan heter Operation: Blue Thunder.

Varför blev jag kär i det här då? Det var spelpjäserna så klart. Alla soldater är individuella och väldigt snygga och sen har man robotarna som känns som en fånig nörddröm att få leka med. Visst, det är en del smådelar som ska tryckas på vilket känns pilligt men sen är det en fröjd för ögat.

I grundlådan ingår fyra robotar, två allierade - Hot Dog, Mikey och två från axelmakterna - Ludwig, Luther samt ett antal olika stridsgrupper med skönt pulpiga namn på (BBQ squad med eldkastare eller Laser Sturmgrenadieren med lasergevär) och två hjältar som är tagna ur serien. Till det får man regelhäften, lite terrängdetaljer och stridskartor att gå runt på. Tyvärr tar det rätt mkt plats när man lagt upp 3 x 3 stridskartor. Precis så mycket plats att det sticker ut lite över kanten på mitt matbord.

Jag har kollat in serien lite mer sen jag köpte brädspelet och funnit en skönt pulpig setting med stridsrobotar, galna professorer, genmanipulerade stridsapor, tyska zombiesoldater, ja precis allt man kan önska sig. Det påminner mig lite om känslan i Tannhäuser och möjligen Cold City. Det som kan få folk att rygga tillbaka är väl att serien är rätt så sexistiskt med kvinnliga huvudpersoner med övergödda bröst. Men det var inte därför jag började spela Dust Tactics. Det som är coolt i serien är de kanske lite maxade koncepten som jag inte var säker på att de skulle ta med i brädspelets utbyggnader. Men till min glädje verkar näst nästa låda, Operation: Seelöwe, som handlar om invasionen av brittiska öarna att ha med Die verbesserten.

Vet ni inte vilka det är, kan ni ladda ner Dust comic till er iPhone el padda, eller kolla på sista sidan i Operation: Cyclone. På det hela så är det här mitt favoritbrädspel just nu och jag skulle gärna se ett rollspel med en massa av de teman och setting som finns i Dust.

8 kommentarer:

  1. Det viktigaste för mig är om spelet är bra i spel. Har läst en hel del negativa recensioner - vad tycker du?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det - men frågan är vad de som recensera förväntade sig - jag tror det är relativt enkelt taktiskt men det kommer lite resurshantering i det (eller egentligen taktik kanske) med vilka trupper man ska gå fram mot vem, hur man kan söka skydd etc.

    Med Op: Cyclone kommer också befälsgrupper som lär tillföra en hel del med befäl, medic, mekaniker och radioman.

    Så det är säkert inte det mest avancerade spelet än, men jag känner att det ändå är kul redan nu men kommer bli bättre med mer investing då. Men du kan ju beställa det rel billigt på alphaspel.se (750 sek).

    Svara det lite på din fråga?

    SvaraRadera
  3. Svenne: Om du är en miniatyrspelare och gillar en miljon regler och slå i böcker o.s.v. samt matcher som tar 2-6 timmar är det fel spel för dig. Dock så kommer de snart släppa Dust: Warfare, som är just en regelbok så att man kan köra rent miniatyrspel med det.

    kosta: Synd att du inte finns mer söder över - köpte delux-paktet där alla är färdigmålade och vill spela...: = P

    SvaraRadera
  4. @Snowdrop - det allra mest ledsna är att jag ännu inte spelat det - några tusen plastfigurer senare...

    SvaraRadera
  5. Har du lyckats spela något? Håller reglerna? Har du testat War?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skäms att säga det men det har jag inte. Skulle testa med Nisse men det blev aldrig av. Köpt en massa små robotar och annat men det har inte kommit närmare spel. Inte testat Dust Warfare - men är du intresserad kan jag rekommendera bloggen Fire broadside.

      Radera
  6. Skäms (jag har tusentals kronor omålade 40k-gubbar på mina hyllor) men tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har iofs aldrig planerat att måla dem, de är så fina ändå. Men jag ska köpa mer – helikoptrar snart.

      Radera