fredag 25 februari 2011

Saker jag har att läsa

Insåg att min läsfrekvens under den så kallade föräldraledigheten gått ner. När jag igår köpte ännu ett rollspelssupplement frågade en nörd om jag verkligen läser allt jag köper. Sorgligt nog är det inte så. Därför har jag tagit mig i kragen för att skriva det här nonsensinlägget. Frågan till er läsare är, vad börjar jag med?

Rollspel och supplement:
  • Apocalypse World
  • Sunward (Eclipse Phase)
  • Gatecrashing (Eclipse Phase)
  • Deathwatch
  • Into the Storm (Rogue Trader)
  • Winds of Magic (Warhammer 3)
  • Mouse Guard
Böcker:
  • 400 Billion Stars, Paul McAuley
  • Winterstrike, Liz Williams
  • Incandescence, Greg Egan
  • Transition, Iain Banks
  • Tales, HP Lovecraft
  • Corsair, Clive Cussler
  • Stealing Light, Gary Gibson
  • Nova War, Gary Gibson
  • Brisingr, Christopher Paolini
  • De dödas rike-serien, Sofia Bergting
  • Projekt Nyaga, Peter Nilsson
  • Metal Swarm, Kevin J Anderson
  • The Ashes of Worlds, Kevin J Anderson
  • The Road, Cormac McCarthy
  • The Gabble, Neal Asher
  • Persian Fire, Tom Holland
  • Land of the Headless, Adam Roberts
  • The City and [The City], China Mieville
  • Baltimore or, The Steadfast Tin Soldier and the Vampire, M Mignola och C Golden

Det var det hela just nu. Säkert en del bortglömt men det här är det som står på "att-läsa-hyllan".

11 kommentarer:

  1. KOSTA!
    Du är en fin kille, jag har alltid respekterat det du gör, även om jag inte alltid har hållit med dig.

    Idag är en sån dag. Jag vet inte varför men hur hamnade Brisingr av Christopher Paolini på listan, av misstag va? Jag har också en del tvivelaktiga titlar på hyllan, men det hela handlar om selektiv informationstillförsel :P

    Den skulle jag ta sist i alla fall.

    The Road av Cormac McCarthy skulle jag sätta mig med, har hört att översättningen till svenska är under all kritik men att på original språk skall den vara helt ok!

    (Hoppas du förstår den kärleksfulla göteborgssarkasmen så här så tidigt på morgonen)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är helt med Coffinshaker här. Christopher Paolini! Tror vi måste ta ett allvarligt snack snart.

    Och sen har jag ju redan sagt i över ett år att du MÅSTE läsa The Road om du ska kalla dig själv post apokalyps-nörd. Den går snabbt att läsa också.

    Fast å andra sidan är min att läsa-lista minst lika lång, så jag ska inte vara för kaxig....

    SvaraRadera
  3. Läs The City and The City av China Mieville

    SvaraRadera
  4. Börja med "The Road" för efter den kommer du vara så deppig att du bara måste läsa något annat för att få dom mentala bilderna ur skallen...

    Hemsk bok... Hemskt bra, men hemsk.

    SvaraRadera
  5. @coffinshaker
    Hårda ord från Gbg! ;) Jag skäms lite över Brisingr, men jag har faktiskt läst de två första (köpte den första på Arlanda när den var ny). särskilt pinsamt är det nog för att jag bitchat ofta på piruett om att det inte finns bar fantasy (el snarare att jag inte orkat leta reda på det i modern tid - förlåt mig).

    The Road alltså.

    @Nils
    När du läst ut en hel bok kan du återkomma ;) Men visst sant - verkar som the Road är det jag borde läsa.

    @Magnus
    Apropå fantasy (el new weird som Nils skulle säga) så är China min favvo - Perdido St St, Scar och Iron Council. att ingen gjort rollspel på detta är ett dåligt under.

    @Sid
    Road alltså. Jag orkade inte se mer än 15 min på filmen för den va hemsk ur småbarnsföräldra perspektiv. Lika br det, för då kan jag läsa boken oskadad.

    -

    Konsensus/förslag so far är the Road, City/City och aldrig Brisingr.

    Har någon läst något av det andra då, typ Winterstrike, Stealing Light?

    Rollspel fanns det inga förslag på?

    Tackar so far :D

    SvaraRadera
  6. Jag läste The Road för några veckor sedan. Det är en välskriven bok. Men den är inte lättläst - innehållet är så dystert att jag flera gånger var nära att ge upp. Det som kanske gjorde det extra jobbigt är att jag själv har två unga söner. Läs The Road men var beredd på att det kan bli en jobbig resa rent känslomässigt. (Men kanske är det bra att man tvingas känna och tänka efter lite, i sitt föräldraskap?)

    SvaraRadera
  7. 1. Into the storm: så att vi kan reglerna ordentligt och slipper ha pseudo-diskussioner om guncutters, bara för att ingen har ordentlig koll.
    2. Deathwatch: när du läst på reglerna kan vi köra en one-off som kejsarens finaste. "Space marines, deploy!"

    SvaraRadera
  8. The Road och AW! Så vi kan skriva Å0 sen...

    SvaraRadera
  9. @D-man
    Har du inte lånat min Into the Storm, för då löser sig väl den delen till på tisdag. Deathwatch e på.

    @Harold
    Japp, känner verkligen att AW är ett måste med tanke på den inspiration som finns av det i Å0 och VCor. Hoppas jag verkligen kan få till det att hjälpa till med settingen till Å0.

    The Road är nummer ett då - när jag läst klart Dervish House som jag håller på med.

    SvaraRadera
  10. Apoc World och Mouse Guard, hands down!

    SvaraRadera
  11. Låg faktiskt och läste i AW nu på em innan jag somnade.

    SvaraRadera