torsdag 21 oktober 2010

Vad har hänt?

Man kan undra varför det stått så lite om Coriolis på senare tid och så mycket mer om böcker och andra rollspel. Det enkla svaret är att vi inte gjort så mycket på senare tid av olika anledningar. Real life - kan man säga. I mitt fall har det varit lite av en "vägg" efter SSK som späddes på av att min stationära dator kraschade. Senaste två veckorna har jag suttit nästan varje kväll och försökt laga den med olika recovery diskar, omformateringar av ena partitionen på hårddisken och annat junk. Trött på det kan man säga.

Därför ska jag nu gå steget ut och konvertera från PC till Mac. Nästa vecka hoppas man.

Hur som helst, Fria Ligans Coriolisprojekt då - just nu är det omskrivning av Iskallt Inferno, nya kartor och layout som ligger först i pipeline. Samtidigt ska vår illustratör och layoutare Christian fixa det sista i Maskmakaren. En metaplott till Lubau ska jag också klämma ur mig. Tror det är det vi kan hoppas realistiskt på i år - och kanske en till grej som vi håller på så länge.

Så det är verkligen på gång!

måndag 11 oktober 2010

Phase Zero: Färdigheter

Efter en hel del klurande och hjälp med synpunkter här på bloggen och på rollspel.nu har jag kommit fram till följande lista med färdigheter:

Skytte: Hantering olika typer av projektilvapen som kinetiska- , strålnings-, sökar- och sprejvapen. Det inkluderar handhavande och enkel service.
Närstrid: Obeväpnad liksom beväpnad närstrid.
Rörelse: All typ av rörliga handlingar från, klättring, hopp, simning, sprint till flygning med morf som har den förmågan. Här ingår även noll-G manövrar och hantering av olika dräkter och exon.
Spaning: Inkluderar all typ av undersökning, spaning, rekognoscering, infiltration liksom kamouflage och konsten att smyga och ta sig fram osedd på olika sätt.
Manipulera: Konsten att få sin vilja fram genom olika typer av sociala kontakter. Inkluderar förmågan att köpslå, ljuga, bluffa, läsa kroppsspråk, hota, spela teater, förklädnad och leda eller föra befäl. Här ingår också den fingerfärdighet och avledningsförmåga som krävs för ficktjuveri och liknande.
Data och Mesh: Innefattar all typ av programmering, datamining, sökning och även hackning av olika system inklusive syntomorfer.
Pilot: Innefattar framförandet av flyg- , rymdfarkoster och aerostater. I det här ingår även navigering i rymden och användandet av skeppsvapen.
Fordon: Innefattar framförandet av alla typer av markfordon samt hanterandet av tunga markbundna vapen.
Konstruktion: Tillverkning av olika slag samt modifiering och komplicerade reparationer av föremål. Här ingår programmering av nanofabrikatorer. I konstruktion ingår också konsten att förstöra saker, utföra tekniska sabotage och hantering av sprängämnen.
Akademi: Olika typer av kunskapsfärdigheter som ibland kan ha praktiska tillämpningar. Här ingår exempelvis olika akademiska ämnen (bl.a. medicin), yrkeskunskaper, språk, konsthantverk och intressen. Specialiseringar kan läggas efter eget önskemål och varje specialisering ger en extra tärning i det givna ämnet. Specilaiseringen krävs också för att få tillämpa den akademiska färdigheten praktiskt. Akademiska specialiseringar kan i vissa fall ge extra tärning till andra färdigheter om gruppen tycker att det passar.

Det här får anses vara en preliminär lista. Har jag missat något viktigt?

Premissen för spelandet kommer vara det jag beskrev i tidigare inlägg och på rollspel.nu. Spelarna iklär sig rollerna som Agenter som arbetar åt den hemliga organisationen Firewall med syfte att skydda den transhumana mänskligheten mot existensiella hot.

För varje uppdrag plockar Firewall eller en specifik person (Controller) ihop en grupp frilansagenter till en Cell.

Cellen är gruppen av Agenter (som kommer ha förmågor, en sorts resurspoäng, taggar och möjligen olika individuella funktioner som är taggade) och Controllern är uppdragsgivaren eller Firewall:s röst till Agenterna och kan ordna morfar och utrustning beroende på uppdrag.

Jag kommer nu att ge mig in på morfarna och deras effekt i spel samt ”kostnad” för byten. Då det finns en helvetisk massa morfar i EP kommer jag bara att välja ut följande till Phase Zero: Basmänniska, Metamänniska, Spöke, Furie, Neotenisk morf, Sylf, Rostmorf, Studsare, Arachnoid, Ofid, Octopid och Svärmmorf.

onsdag 6 oktober 2010

Phase Zero

Så har jag kommit en bit på väg. Det stora problemet med att göra en lättare variant till Eclipse Phase är att det är ett komplicerat spel i den meningen att det finns ohyggligt mycket koncept i det som måste förenklas.

Bara att få till färdigheterna, det vill säga krympa ner det från den ohyggligt långa lista som finns är nästan omöjligt. I EP finns följande färdigheter (med olika specialiseringar tillråga på allt): Animal Handling, Beam Weapons, Blades, Climbing, Clubs, Control, Deception, Demolitions, Disguise, Exotic Melee, Exotic Ranged, Flight, Fray, Free Fall, Freerunning, Gunnery, Hardware, Impersonation, Infiltration, Infosec, Interfacing, Intimidation, Investigation, Kinesics, Kinetic Weapons, Medicine, Navigation, Networking, Palming, Perception, Persuasion, Pilot, Programming, Protocol, Psi Assault, Psychosurgery, Research, Scrounging, Seeker Weapons, Sense, Spray Weapons, Swimming, Throwing Weapons, Unarmed Combat, Academics, Art, Interest, Language och Profession.

Det jag valt just nu är att ha följande som färdigheter: Befälskap, Navigation/Astrogation (osäkert - kanske baka in i Pilot), Pilot, Fordon, Artilleri, Reparera,  Rörelse (inkl dräkt och exo), Spaning, Manipulera (alt namn Social kontakt), Skytte, Närstrid, Interface (dåligt namn, ev Hackning el Infosök).

Till det kommer visa kunskapsfärdigheter med spelarvalda specialiseringar som kan komma att hanteras annorlunda: Konst, Akademi, Intresse, Yrkeskunskap, Språk.

Antagligen fattas det något, vad? Ni som spelar EP – vad är extra viktigt att ha med?

Den enkla grunden som Tomas utvecklat för spelet är följande:

Färdigheter: Kompetens i ett särskilt kunskapsfält. Färdigheter mäts i en sifferskala från 0 till 5, där värdet motsvarar antalet sexsidiga tärningar som slås.

Taggar: Personliga särdrag som gör Agenten unik. Det kan vara personliga egenskaper, erfarenheter, mål, övertygelser, relationer eller till och med föremål. Taggarna graderas inte, antingen har man dem eller inte. Taggar kan både hjälpa och stjälpa en Agent, beroende på hur de används. Detta förklaras nedan. Även rymdskepp och andra föremål kan ha Taggar. Bara Agenter kan använda Taggar, aldrig SLP.

Ego: För att få hjälp av sina Taggar måste Agenten använda Ego. Dessa är av två slag, en personlig pott och en gemensam för hela Cellen. Ego används också till att bryta dödlägen i konflikter. Endast Agenter har Ego, inte SLP.

Det var allt för ikväll. Fortsättning följer.

måndag 4 oktober 2010

Sunward

Det har varit för lite rollspelsskriverier här på bloggen på senare tid. Mycket böcker med viss rollspelsvinkel, men inte rollspel. Det gör vi bot på ikväll. I helgen införskaffade jag mig nämligen den första kampanjboken till Eclipse Phase, ett oerhört ballt och snyggt transhumanistiskt postapokalyptiskt rymdrollspel.

Kampanjboken kallas Sunward och handlar om det inre systemet, det vill säga allt innanför asteroidbältet. Med det väcktes mina ”göra-rollspels-känslor” till liv. Jag har ännu inte läst boken. Bara bläddrat. Ärligt talat har jag inte läst hela Eclipse Phase. Jag läste världsdelen, en massa om rollpersonsskapande och hemligheter, men inte riktigt allt.

För min del var EPs regler för komplexa och dessutom T100 baserade, något jag instinktivt ogillar (med motivationen att min ”selektiva perception” går igång på max). Däremot gillar jag världen skarpt och en massa av de transhumanistiska koncepten. Framför allt är det möjligheten att byta kropp, ”slieving” som det heter i Sf-litteraturen, där jag först stötte på det i Richard Morgans Altered Carbon (som finns översatt på svenska).

Till bakgrunden hör det vi i vår spelgrupp snackat om –nämligen att göra korta en-träffs-spelomgångar. Ett rollspel, en kväll, färdiga rollpersoner och ett ballt scenario som lyfter fram spelet och världen och slut på en kväll. Jag fick idén när jag läste och recenserade Atomic Highway som jag tänkte modifiera till Sverige och Stockholm, med idéer från Flood och Ark-böckerna. Den såldes lätt in till vår spelgrupp och det var så vi provade Barbarians of Lemuria. Något annat har det inte blivit, mycket för att ingen orkar förbereda något. Vi skriver mest på Coriolissaker just nu.

In kommer nu Sunward och Eclipse Phase, så ballt men samtidigt ett svårt koncept eller en svår subgenre i science fiction för de som inte är fans eller inlästa. Dessutom krångliga regler.

Alltså, finns bara en utväg, att göra egna regler!

Okej, tänker ni, lätt att säga, mindre troligt att det sker, eller framför allt blir bra. Jag håller med. Jag tror inte jag är regelmänniskan nummer ett eller ens två för den delen. Jag är mer en världs och äventyrsskrivare om något. Som tur är tänker jag inte hitta på ett system från scratch. Jag tar helt enkelt idéer som vi i Fria Ligan jobbat med. Närmare bestämt en regelbas som Tomas (Harold på Järnringen Forum) kommit på till ett projekt vi håller på med och delvis inspirerat från hans andra grejer.

Så, då har vi en början, ett tärningspölbaserat system med ett fåtal färdigheter eller erfarenheter som jag tror jag vill kalla dem, lite inspirerat från BoL och Freemarket. Nu måste jag bara addera de specifika koncept som gäller för Eclipse Phase. Det första blir byte av kropp, som jag väljer att kalla morf helt enkelt.

Frågan är hur egenskaperna i morfen ska interagera med erfarenheter. Bara extra tärningar till erfarenheter, specialförmågor som är bundna till morfen eller något annat? Här behöver jag er input, eller förslag.

Dessutom behöver jag förslag på vad ni, som nu har läst EP, eller bara gillar att ”åsikta” tycker är de viktigaste koncepten att lyfta fram och regelifiera. Tack på förhand!

2 - 0 till BoL

Förra veckan spelade vi vidare i BoL, nu med Spindelgudens Gemål, en äventyrssamling med korta äventyr, lämpade för en kvälls spel styck. Först ut var "Argol och Nekromantikerns kniv", ett minst sagt spännande äventyr.

Med det här står det klart att BoL just nu vinner över Warhammer 3. Warhammer och The Gathering Storm tar nu en paus. Vi är inte helt redo att ge upp det helt, men just nu är det slut.