onsdag 31 mars 2010

Scenarioskrivande

Har nyligen funderat en hel del angående scenarioskrivande, bland annat i relation till Piruetts diskussion om rollspelsmoduler (här) och där det diskuteras om det inte var bättre förr med kortare äventyr. En liten varning här, delar av det här har jag redan skrivit på Piruett.

Jag är inte säker på att det var bättre förr. Visst äventyren var kortare, men samtidigt inte särskilt djuplodande alls, i den mening att SLP hade agendor eller var dynamiskt beskrivna. Min erfarenhet bygger då i princip bara på Äventyrspels produkter och det är klart det finns undantag.

Jag skriver scenarion till Coriolis, själv och med andra skribenter, och har upplevt att det är en hjälp att arbeta med scener och bygga historien efter ”scentänket”. Som Måns skriver på Revolverspel, (här) har scener flera syften. Jag upprepar honom här:

  • Driva handlingen framåt
  • Visa konflikt
  • Introducera en karaktär/SLP
  • Fördjupa en karaktär/SLP
  • Skapa spänning
  • Ge information
  • Skapa atmosfär
  • Utveckla tema

Tror man ska använda scener när man beskriver platser och komplex. Det viktiga är egentligen inte i vilket rum som saker händer (med vissa undantag) eller de inbördes placeringarna av rummen, platserna eller scenerna. Gazalis (introduktionsscenariot till Coriolis) är ett bra exempel där olika scener utspelar sig på olika platser men det finns inte en massa mellanrum beskrivna, utan en översiktlig karta över ett stort skepp och de olika platsernas ungefärliga lokalisation -resten är upp till SL.

Det kan göras ännu mer fritt naturligtvis. När jag nu skriver om ett komplex i del 2 till Lubau låter jag en scen bestå av små episoder som är delvis obundna till platser utan fungerar mer som indiespelens bomber och låter även platsbundna episoder vara delvis fria i lokalisation i komplexet.

Episoder är något som jag gärna gillar att dela upp en scen i, och kanske är det bara nomenklatur, men under ett händelseförlopp i en scen kan olika episoder stå för olika delar i ett pussel eller möjligheter som kanske inte alla måste ske.

Det enda problemet med scenupplägget är att det riskerar att leda till rälsning, något som ibland inte är helt fel. I vår spelgrupp har någon utryckt det att, om det inte känns rälsat eller valen känns konstiga, gör det inget om det är delvis rälsat.

måndag 29 mars 2010

Ljusblommans Mörka Blad finns att ladda ner!

Äntligen finns Ljusblommans Mörka Blad klart för nedladdning på Horisontens Ände (här). Vi hoppas det ska falla er i smaken och även vara kul för dem av er som spelat eller läst det på SSK 2009.

Tänk på att det är spelledarmaterial, alltså inget för spelare att ladda ner och läsa. Fenixbilagan, Gränsrymden och Djachroum, i senaste numret av tidningen kan läsas av alla och rekommenderas inför Ljusblomman.

För er som vill kommentera innehållet kan ni gärna göra det här på bloggen. Jag har även öppnat en tråd i Järnringen Forums Fraktionernas Råd (här), där man som spelledare kan diskutera innehåll och fråga oss om eventuella oklarheter.

/Fria Ligan

torsdag 25 mars 2010

Bråd tid

Bråd tid, var egentligen det första Mutant 2 äventyr jag skrev när jag gick i klass N2b. Men det är inte det jag snackar om nu. Nej nu är det glädjen att sitta med slutkorrektur av Ljusblomman. Jag har en svag känsla av att det skrivits här tidigare, men som många av er vet så kommer Fenix ut nästa vecka och då sak det upp på Horisontens Ände.

Jag ville bara säga att det blir assnyggt! Christian har gjort en väldigt bra layout och med högupplösta bilder som vi fått tillgång till från JFAB blir det inte sämre. För er som har en schysst färgprinter kommer det vara ett nöje att printa ut och titta på. Ni som är SLs då.

Inte nog med det, vi planerar samtidigt för någon mindre artikel i nästa Fenix. Mer material kommer med andra ord! Därav en bråd tid.

lördag 13 mars 2010

Färdiga!

Det känns oerhört skönt att vara färdig med den första delen i det så kallade Pdf-projektet som vi började fundera på i höstas och startade med hemsidan, horisontensande.se. Nu tar vi en kortt paus över helgen för att nästa vecka göra slutlayout på Ljusblommans Mörka Blad. När sen Fenix kommer ut finns LMB på sajten redo att spelas.

Funderingarna nu går till att släppa korta pdf:er för att bygga ut settingen under våren. Vi har extramaterial om organisationer, nomadstammarna och vissa företeelser som kommer den vägen. Sen en kort metaplott till fortsättningen på ljusblomman och förhoppningsvis i början av sommaren en pdf om rymdskepp och rymdresor.

måndag 8 mars 2010

Lubau del 2

En del undrar säkert när del två till min Lubausvit ska komma. Till att börja med kan jag säga att det är tänkt att det ska vara möjligt att spela båda delarna fristående från varandra och med hur stort tidsmellanrum som helst.

Avseende skrivandet på del 2 så är hela historien satt, liksom alla scener och platser. Råtext är skriven för en fjärdedel av scenerna.

söndag 7 mars 2010

Mahanjis Väktare kan förhandsbeställas nu!

Äntligen, säger jag, som väntat på min första skapelse. Hoppas ni andra också ser fram mot den! Här kan den i alla fall beställas.