söndag 28 februari 2010

Liten försmak


Håller på att avsluta texterna till vår Fenixbilaga så det är en del att göra. Under tiden kan ni kolla på ett urklipp på en bild till Broarnas grotta.

onsdag 17 februari 2010

En liten försening, kanske till det bättre...

Sånt här gillar jag oftast inte att läsa, förseningar. Men tyvärr så har verkligheten hunnit ifatt oss och vi har en deadline inom kort (intern sådan) för att få färdig utkastet till Fenixinlagan. Ljusblommans slutlayout är därför, konstigt nog lite förskjuten. En av oss tycker det är lika bra för då kommer scenariot, som nu är desto mer än ett konventsscenario komma samtidigt som äventyrslandskapet till horisontens ände. Äventyrslandskapet är betydligt mer omfattande i detaljer än det som finns idag på Horisontens Ände-sajten med olika små krokar. Allt är som utlovat skrivet så det kan läsas av både spelare och spelledare. Hemligheter och liknande kommer i metaplott-pdfen.

Speltest av WHFR3

Ikväll hade vi så vårt första spelmöte med WH3. Efter att ha gjort karaktärer vid förra tillfället, snackade vi ihop oss om hur vår disparata grupp (i sant Warhammer manér) hörde ihop. Gruppen bestående av en Morrpräst (initiate), fogde (bailiff), ironbreaker och student, alla söner till en grupp sturska äventyrare som sett sina söner bli allt annat än önskvärda och skickat ut oss ur stan.

Som väntat blev det mycket räknande av tärningssymboler, användandet av en kort i en social situation och inte så mycket mer (vi spelade bara i 2 timmar tyvärr). På det hela kan jag inte säga bu eller bä ännu. Fortsättning om två veckor.

onsdag 10 februari 2010

3:16 Carnage Amongst the Stars

Så, ännu ett annorlunda inlägg. under våren så splittrar vi upp spelandet lite med WH2/3 varannan vecka och ett annat rollspel de andra veckorna. Imorgon ska vi prova 3:16 Carnage Amongst the Stars. Prova är en liten lögn, vi har spelat en session (planet Goya) förra året och det var kul och enkelt. Noll startsträcka kan man säga. Det finns exempelvis bara två färdigheter Fighting Ability (ja ni gissar vad man gör...) och Non Fighting Ability (allt det andra), vilket underlättar en hel del.

Spelet går ut på att vara trooper och slakta utomjordingar i en sorts förebyggande anfall mot allt intelligent liv i universum. Varje spelmöte är en planet, ett uppdrag och en ny sorts utomjording.

det finns naturligtvis mer saker än FA och NFA, exempelvis Flashbacks där spelaren berättar om gamla upplevelser för att vinna eller förlora en strid på sina villkor.

Men det är i alla fall den första spelmötet som jag ska spelleda, planet Kandinksy, med en ny utomjording som jag slog fram ikväll. Det gick också snabbt. Tre förmågor, Alien Ability (motsvarande FA och NFA för utomjordingar), Alien form (förra gången dinosaur) och sist specialförmåga (förra gången Ambush).

Hur som helst, anledningen att jag tar upp det här är att när jag sökte lite på 3:16 igår hittade jag en massa off-shoots, bland annat till Star Wars, Warhammer, superhjältespel och annat med samma regler (här). Fanns till och med en artikel om hur man spelar starship pilot istället för trooper (här).

3:16 är gammat nu men det har vuxit en massa också. Ni som gillar filmen Starship Trooper och berättarspel, det här en given sak att testa!

lördag 6 februari 2010

Slutet är nära...

Ja, så känns det, inom kort, kort borde Ljusblomman bli färdig. Korrektur och omskrivnign av diverse olycklig svenska är det enda som är kvar.

Samtidigt börjar vi att arbeta på Fenix-bilagan om Gränsrymden och Djachroum till Horisontens Ände. Målet med texten är att den ska suga in folk direkt och ge en massa frön till scenarion. Vi försöker arbeta ner det till rätt korta texter uppbrutna av [rutor] med korta förklaringar av kultur, platser och händelser. Här är ett smakprov.

Khayaalträdgårdarna.
Spritt runtom på olika asteroider där Ahilars stam tidigare bodde finns de berömda och oftast gömda Khayaalträdgårdarna. Trädgårdarna fungerar som oaser där asteroidvandrare och wallahs kan vila ut och fylla på sina syrereserver. Till skillnad från de vanliga syreoaser som nomaderna och asteroidprospektörerna bygger längs sång- och vandringslederna på de större asteroiderna, är Khayaalgårdarna verkligen trädgårdar och inte bara nedsprängda bunkrar. Deras utseende varierar från betäckta tält i klippskrevor till grotträdgårdar.

Det alla trädgårdar har gemensamt är att de är självregenererande och antar en cyklisk skepnad. Växtligheten föder sig själv via det svaga ljus som kommer från fjärran Kua. I grotträdgården på Hajia finns mossor i grönt och orange som under varje cykel blommar ut i små fjärilar som flyger omkring i grottan. När de dör bildar de nya skott och cykeln sluts. Likadant är det i bambuskogen på Farafra-asteroiden, där bambuskotten blommar ut i helixformade blad, alltid i olika färger som sakta singlar ner mot marken för att bilda nya skott. Varje cykel ger ett nytt mönster på bladen.

Det sägs att kodabban Wahina skapade de olika trädgårdarna som konstverk och för att förfina sitt bioskulpteringshantverk. Ingen vet säkert och Wahina kan inte svara då hon försvann i samband med massakern av Ahilarbosättningen på Daka 3.

fredag 5 februari 2010

Petrograd

Kan inte säga att jag vet mycket om det, men Petrograd på The Mighty Atom verkar vara något att hålla ögonen på om man gillar ryskt tidigt 1900-tal eller varför inte M:UA:s Ulvriket.