torsdag 30 december 2010

Skuggspelet, så ska ett brädspel vara

Här om veckan hade jag privilegiet att spela Skuggspelet med en av konstruktörerna. Skuggspelet är den brädspels-lika delen av Trakorienrollspelet, där större aktörer, Skuggfigurer, kan agera mellan spelomgångar i rollspelet. Mekaniken är den samma som i rollspelet, det vill säga tärningspölar men i skuggspelet så funkar Ödestärningar lite annorlunda.

Vårt syfte med at spela Skuggspelet var att testa det som brädspel framför allt, tror jag i alla fall.

För en som älskat Svavelvinter-sviten till Drakar och Demoner är det här det bästa som hänt på länge. Jag fick iklä mig den färdigskrivna rollen som Goba da Grummi, chef för underrättelsetjänsten med resurser i form av hemliga agenter, hållhakar på makthavare och informatörer.

Skuggspelet går ut på att medels komplotter lägga under sig så mycket sfärer (landområden i Trakorien som Milacke, Soblak etc) som möjligt och få så mycket inflytande som möjligt. Allt eftersom man får mer inflytande så kan man göra sina resurser starkare och få nya resurser. Jag fick till en zeppelondbrigad innan vi var färdiga.

Det sköna är att resurserna är ”rollspeliga” och man måste förklara hur man använder dem när man utför sina speldrag. Vad gör jag med mina hemliga agenter för att öka mitt inflytande i Tricilve?

Grundmekaniken bygger alltså på områden/sfärer där man startar med en viss mängd inflytande (0-3) och ett visst anta resurser med olika nivåer (1-3 vid start). Sen är det bara att försöka att utöka det genom komplotter.

Det är så här ett brädspel ska funka – reglerna hjälper, är rollspeliga och med Trakorien som miljö är det oslagbart. Men det skulle funka med andra miljöer bara man kan dem och det finns flavour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar