torsdag 2 december 2010

Coriolisrevival

Det var länge sen vi spelade Coriolis. Vår spelgrupp har inte spelat det sen senhösten 2009. En del tröttnade och vi provade på annat (3:16, Mouse Guard, WH2, WH3, BoL och nu RT).

Här om dagen var det äntligen dags igen. Fria Ligan spelade början på ett litet äventyr med arbetsnamnet Ikonernas algebra och provade samtidigt ett alternativt system att skapa karaktärsbakgrunder (kan man säga). Efter en lite hackig start från spelledaren, som var jag, så blev det ändå riktigt bra. Det roligaste var kanske det interaktiva sättet vi skapade karaktärerna på.

Historien tar sin början i Lubaus största stad, Mehrabi, där Hjältarna av olika anledningar blir bjudna till en likvaka efter handelsmannen Fudirs sons bortgång. Bland professionella gråterskor, societetsskvaller och Kuas snabba solnedgång får de reda på att sonen dött oklart på sin arbetsplats, det fristående men Konsortiesponsrade företaget Industriell Algebra. Ett företag som konstruerar datadjinner, infomatalgoritmer, styrsystem och kod till semi-intelligenser.

Där lämnar jag det. Det var hur som helst himla kul att åter få spela Coriolis och spännande med ett delvis nytt gäng. Sen kanske det inte skadade att man fick vara spelledare.

8 kommentarer:

  1. Adam (coffinshaker)3 december 2010 00:03

    Maffigt, Kul att se att du slutat med andra irrläror och är tillbaka i ditt rätta element ;P

    Hoppas att få höra mer snart!

    SvaraRadera
  2. Ursäkta mig, men jag kan i denna arla timme inte komma på vad RT är för något rollspel. Kan man få någon ledtråd?
    :-)

    SvaraRadera
  3. Åhh Vad avundsjuk jag blir!

    Tänk den som hade några Coriolisäventyr att spelleda.

    Hint, hint, wink, wink ;)

    SvaraRadera
  4. Rogue Trader är det ja, nyligen startat.

    Något scenario ska väl iaf komma innan jul förhoppningsvis båda två ;)

    SvaraRadera
  5. Kul att Coriolis tas till heders igen. Rogue trader tycker jag verkar hemskt charmigt, du får gärna ge en recension när ni hunnit testa lite.

    /Patrik

    SvaraRadera
  6. Det ska vi nog fixa en dag - nu när jag ändå är föräldraledig :)

    SvaraRadera