måndag 4 oktober 2010

Sunward

Det har varit för lite rollspelsskriverier här på bloggen på senare tid. Mycket böcker med viss rollspelsvinkel, men inte rollspel. Det gör vi bot på ikväll. I helgen införskaffade jag mig nämligen den första kampanjboken till Eclipse Phase, ett oerhört ballt och snyggt transhumanistiskt postapokalyptiskt rymdrollspel.

Kampanjboken kallas Sunward och handlar om det inre systemet, det vill säga allt innanför asteroidbältet. Med det väcktes mina ”göra-rollspels-känslor” till liv. Jag har ännu inte läst boken. Bara bläddrat. Ärligt talat har jag inte läst hela Eclipse Phase. Jag läste världsdelen, en massa om rollpersonsskapande och hemligheter, men inte riktigt allt.

För min del var EPs regler för komplexa och dessutom T100 baserade, något jag instinktivt ogillar (med motivationen att min ”selektiva perception” går igång på max). Däremot gillar jag världen skarpt och en massa av de transhumanistiska koncepten. Framför allt är det möjligheten att byta kropp, ”slieving” som det heter i Sf-litteraturen, där jag först stötte på det i Richard Morgans Altered Carbon (som finns översatt på svenska).

Till bakgrunden hör det vi i vår spelgrupp snackat om –nämligen att göra korta en-träffs-spelomgångar. Ett rollspel, en kväll, färdiga rollpersoner och ett ballt scenario som lyfter fram spelet och världen och slut på en kväll. Jag fick idén när jag läste och recenserade Atomic Highway som jag tänkte modifiera till Sverige och Stockholm, med idéer från Flood och Ark-böckerna. Den såldes lätt in till vår spelgrupp och det var så vi provade Barbarians of Lemuria. Något annat har det inte blivit, mycket för att ingen orkar förbereda något. Vi skriver mest på Coriolissaker just nu.

In kommer nu Sunward och Eclipse Phase, så ballt men samtidigt ett svårt koncept eller en svår subgenre i science fiction för de som inte är fans eller inlästa. Dessutom krångliga regler.

Alltså, finns bara en utväg, att göra egna regler!

Okej, tänker ni, lätt att säga, mindre troligt att det sker, eller framför allt blir bra. Jag håller med. Jag tror inte jag är regelmänniskan nummer ett eller ens två för den delen. Jag är mer en världs och äventyrsskrivare om något. Som tur är tänker jag inte hitta på ett system från scratch. Jag tar helt enkelt idéer som vi i Fria Ligan jobbat med. Närmare bestämt en regelbas som Tomas (Harold på Järnringen Forum) kommit på till ett projekt vi håller på med och delvis inspirerat från hans andra grejer.

Så, då har vi en början, ett tärningspölbaserat system med ett fåtal färdigheter eller erfarenheter som jag tror jag vill kalla dem, lite inspirerat från BoL och Freemarket. Nu måste jag bara addera de specifika koncept som gäller för Eclipse Phase. Det första blir byte av kropp, som jag väljer att kalla morf helt enkelt.

Frågan är hur egenskaperna i morfen ska interagera med erfarenheter. Bara extra tärningar till erfarenheter, specialförmågor som är bundna till morfen eller något annat? Här behöver jag er input, eller förslag.

Dessutom behöver jag förslag på vad ni, som nu har läst EP, eller bara gillar att ”åsikta” tycker är de viktigaste koncepten att lyfta fram och regelifiera. Tack på förhand!

7 kommentarer:

  1. Hittade just lite sjysst artwork för EP.

    http://leannebuckley.com/2010/07/eclipse-phase-sunward/

    SvaraRadera
  2. Visst är Sunward häftigt? Fullproppat med hooks och inspiration. Hursomhelst, jag använder FATE-motorn (närmare bestämt Diaspora) till min nya EP-kampanj. Vi har bara träffats och skapat RP:er samt "klustret" (i detta fall inte ett kluster av solsystem utan av olika grupperingar/faktioner i en övergiven gruvstad på Luna i närheten av the New Mumbai Containment Zone). Det ser ut att funka bra.

    Kolla in FATE-hacket här: https://docs.google.com/View?id=dc56wz68_12crxrzww5

    En polare har snickrat ihop ett par snygga rollformulär också, hör av dig om du är intresserad.

    SvaraRadera
  3. Låter intressant - hinner inte kolla FATE-hacket just nu, men hur löser mand et emd morfer och derangement?

    Jag gillade en stor del av det jag läste i Diaspora men orkade faktiskt inte igenom hela boken, på tok för mkt text för den mängd regler det är.

    Rollformulär låter ju på.

    SvaraRadera
  4. FATE är inte enkelt i den meningen att det är bekant som ett vanligt d6 eller d20-system, men när man väl slagit sig igenom ett par konflikter så flyter det på som smör. Jag gillar det främst eftersom det ger stort utrymme för - och premierar - berättande av spelarna (SL inkluderad).

    Diaspora: du behöver bara läsa de första kapitlen och kanske kapitlet om personal combat. Sedan kan du introducera social combat och platoon combat i senare sessions om det finns behov.

    "hur löser mand et emd morfer och derangement?"

    Enkelt: morpharna har helt sonika stunts och aspects som man kan använda när man har den morphen. Dessutom har de värden som ger bonus på olika kategorier av färdigheter. Man kan därmed byta morphar som man byter skor - ngt som ju EP-reglerna inte tillåter (det blir på tok för krångligt att räkna om alla värden etc)

    Derangements löser du med Diasporas grundregler, dvs du har Serenity (som det heter i hacken) och när du tar stryk mentalt så får du consequences. Om du vill ha en permanent mental skada så får du nog ta det som en aspect.

    SvaraRadera
  5. Ps. Vad har du för mejl om du fortf. vill att jag ska skicka rollformulären?

    SvaraRadera
  6. @Svenne: Gärna mejla på konkonkon snabel-a hotmail punkt com.

    SvaraRadera
  7. Tack för svaret Svenne!

    Jag kommer använda något som liknar aspekter, men kalla det taggar. taggar sak kunna sättas på personer föremål, rymdskepp etc.

    Kommer spåna vidare och är tacksam för fortsatta kommentarer. Svarar på de i det andra inlägget lite senare.

    SvaraRadera