torsdag 9 september 2010

Warhammer vs. Barbarians

Igår spelade vi vår tredje session i Gathering Storm. En helt ok spelomgång, även om jag upplevde att min Bailiff karaktär sög när det väl dök upp saker med onda avsikter (läs:strid).Mer sociala konflikter helt enkelt. Annars kan man säga att första delscenariot hade mycket av 80-tal i sig och var inte helt metalogiskt.

Men det är egentligen inte det jag vill tala om. Ni som läst tidigare om vår Warhammerkampanj, vet att vi har haft lite svårt för alla pluppar, delvis på grund av att vi har dålig plupp-disciplin, men också –insåg vi igår, pluppar och kort på onödiga sätt.

Här kommer Barbarians of Lemuria in, ett enkelt Sword and Sorcery-spel. Vi provspelade det förra veckan och åh, vad härligt det va. Snabbt, naturligt rollspel, spännande och en massa saker hände.

På 3,5 timmar hann hjältarna:
träffa en gammal fånge och få en skattkarta,
fly från en fängelsehåla,
kämpa med otaliga vakter på en arena,
dräpa en ondsint kommendant (och kidnappa hans dotter),
fly mot hamnen i en vagn,
resa med ett galärskepp,
landstiga på en bortglömd ö,
hugga sig igenom djungeln undvika fällor och dräpa kannibaler (och förlora nästan alla sina slavar på kuppen),
samt till sist - hitta ett uråldrigt tempel och under det katakomber, mer fällor, en stor sal och dräpa en uråldrig orm samt en odöd magiker innan de roffade åt sig så mycket guld och juveler de kunde och återvände till galärskeppet... Bara för att finna det övertaget av en av karaktärernas ärkefiender.


Med andra ord lika mycket som det skulle tagit ett par månader att göra i Warhammer...

Vad kan man säga, varför spela Warhammer?

24 kommentarer:

  1. Bra fråga, jag tvivlar själv över om jag vill fortsätta lägga min dyrbara rollspelstid på Warhammer (WFRP 3). Jag har bestämt mig för att hoppa av spelledandet för stunden. Det kändes inte roligt, helt enkelt.

    Vad det blir istället vet jag inte. Kanske inget alls. Eller något väldigt annorlunda?

    Jag hoppas det löser sig för er!
    /Calle

    SvaraRadera
  2. Vi kommer inte lägga ner WH3 än, anser inte att vi gett det chans nog.

    Det som är ett plus är snabbare strid (inna fi dör vill säga) än WH2, sociala konflikter och progress tracks som på ett mekaniskt sätt ger spänning till spelet.

    Så vi behöver bara ta bort, stress/fatiguepluppar och skriva dte på formuläret liksom wounds (kort dras endast vid critical) och kunna systemet bättre.

    De nya bokvarianterna ska fö innehålla regler för att spela utan pluppar och lite lagning av defekta system.

    Vi får se.

    Men du kan väll inte lägga ner rollspel helt för tillfället? Spela Coriolis i såna fall :)

    SvaraRadera
  3. Att helt sluta ägna sig åt rollspel, det skulle jag aldrig klara. Men jag har en liten "förtroendekris" just nu. Främst beror det nog på att jag är missnöjd med mig egen insats som äventyrsförfattare och spelledare (WFRP3). Lösningen blir nog att med omedelbar verkan avsluta äventyret och låta någon annan i gruppen inta platsen bakom skärmen. Det som skulle kunna få tillbaka mig som SL för WFRP är om jag hittar ett bra äventyr. Därför är jag mycket intresserad av vad ni tycker om t.ex. TGS.
    :-)

    SvaraRadera
  4. "Vad det blir istället vet jag inte. Kanske inget alls. Eller något väldigt annorlunda?"

    Jag hade samma känsla för ett drygt halvår sedan. Alla SL-förberedelser, varför? All tid jag lägger ner, till vilken nytta? Jag ville så mycket, visste att rollspel hade så mycket att erbjuda, men det blev allt för sällan bra (i synnerhet med tanke på de mastodont-spelsessioner vi hade).

    Och så upptäckte jag indie-spelen. Det var en känsla av pånyttfödelse, nästan religiöst! [insert smiley]

    Seriöst, kolla in de "helt annorludna" spelen. Dogs in the Vinyard, Solar System, HeroQuest, My Life with Master, Apocalypse World... listan ÄR lång. Allt kanske inte kommer falla dig i smaken, men du kommer utveckla ditt rollspelande något enormt. Och ha jäkligt komprimerat kul!

    (Sorry att jag förutsätter att du inte spelat spelen jag nämner!)

    SvaraRadera
  5. Spontant kan jag känna brister i Äventyren till WFRP3.

    Jag har spelat sedan dag 1 med 1st Ed, spelleder nu Enemy Within med 2nd Ed.

    MEN, äventyren till WFRP3 är INTE BRA. Det, mer än regelsystemet skulle kunna få mig att sluta supporta den nya utgåvan. Bakgrundsinfon i ett äventyrshäfte är ungefär lika förklarande som flavourtexten på ett Magic (the Gathering)-kort. Mer än otillfredställande.

    Fortsättning följer.

    SvaraRadera
  6. @Anonym: Låter ledset att de inte verkar bra. Har själv inte läst något äventyr ännu, men potential finns som sagt med vissa "features" i systemet.

    Blir intressant att se det nya Wh3 utan pluppar - även om det bara är andra rollformulär.

    Hur som, hör gärna fortsättningen.

    SvaraRadera
  7. @Bonden: vilka av dem passar WH-fantasy skulle du säga?

    SvaraRadera
  8. ("Anonym" i tidigare kommentaren)

    Jag tror starkt på en del av de spelmekanismer som WFRP3 erbjuder, samt mycket intresserad av en pluppbefriad variant.

    Bla, funderar jag på en Party Tension-meter och Progress tracker i vårt nuvarande spel.

    Att slänga fram en progress tracker kan få spelarna (inte karaktärerna) att inse att saker är i görningen och ett klimax närmar sig.
    På så sätt blir det lite "speligare" och man kan öka tempot (särskilt i våran slow-moving grupp.)

    SvaraRadera
  9. Party tension har inte gjort så mkt för oss ännu, men progress tracks har använts en hel del och både gjort det speligare och hjälpt till i rollspelet.

    Men, i Barbarian behövdes inget av det för att få sprutt på det hela.

    SvaraRadera
  10. BoL är riktigt bra och kan med minimal moddning anpassas till i princip alla (mer eller mindre actioninriktade) genrer. Efter att ha spellett BoL några ggr så rök alla ambitioner på att någonsin läsa in andra regelsystem igen. Jag skulle gärna se en halvofficiell BoL-variant till Coriolis gjord av Kosta eller annan eldsjäl med stilistik förmåga. Det skulle få fart på i vart fall mitt spelandet i den settingen. Det samma gäller kommande Western och Götterdammerung vars regelsystem inte känns så lockande.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. @Anonym: Det är nog ingen dum idé - lovar inget. Problemet med BoL är att det känns inte helt lämpat för kampanjspel, men jag har inte provat iofs. Har det funkat för er?

    /Kosta

    SvaraRadera
  13. Ja (till att porta BoL till Coriolis)!
    Re: kampanjspel - inte testat tillräckligt; men har kört fyra länkade scenarion (ett per kväll pga snabbhet i både system och genren - Conan/Hyboria) - hade inte gått så snabbt med andra system, tror jag. Det funkade dock bra och gav mersmak. Flera spelare uttryckte "varför har man inte alltid spelat så här?"

    Vissa forumiter uttrycker farhågor att man för fort kan maxa ut sin karaktär och bli så bad-ass att inget hinder utgör ett problem, men det är nog en spelledarfråga snarare än ett regelproblem.

    Det som har känts bra med BoL är att det tar mindre än en halvtimme att förklara regler, skapa karaktärer och ingen situation som uppstår kräver regelkonsultande. Du är direkt igång; strider flyter snabbt, spelarna är mer delaktiga än i ngt system jag spelat eller spellett tidigare.
    Spelarinflytandet med fate points och att de själva får beskriva resultat av handlingar och strider (Simon W´s idé, ej i reglerna) känns riktigt fräscht efter att ha suttit fast i alltför trögrodda simulationsspel a la 80-talet i många år.

    Ett annat rules lite-system som skulle kunna funka för Coriolis är Mini Six, men det påminner nog för mycket som gamla WEG Star Wars för den som var med.

    Jag kan gärna ställa upp och bolla idéer kring en BoL/Coriolis-portning. BoTA är på väg och den kan tjäna som Sci-Fi-inspiration.

    SvaraRadera
  14. @Anonym (vem du nu är, är nyfiken): Jag har bara bläddrat i BoTA som enligt min polare ska va en bygg-din-egna-postapokalyptiska-setting-bok. Så det borde gå att ta idéer ur den antar jag.

    Jag håller med dig i det du säger om hur snabbt och sjysst det går att komma igång med BoL.

    Har du förresten någon länk till Mini Six (som jag fattade var ett gratisspel, men kan inte hitta nedladdning)?

    SvaraRadera
  15. Visst ja, jag är anonym. Badmojo på Mutant/Coriolis-forumet (inte så aktiv dock).

    se antipaladingames.com för Mini Six. Finns tom en Serenity-klon till Mini Six som kanske skulle gå att modda till Coriolis också.

    SvaraRadera
  16. Läste igenom regelboken igen med BoL i åtanke.

    Man skulle kunna tänka sig att ha Ursprung (Kolonisatör, Nomad etc) som den första karriären och sedan ha koncepten (Nasare, Pilot etc) som val för de tre andra karriärna/yrkena.

    Nackdelar och fördelar matchas ganska väl av BoLs diton, men måste nog anpassas för setting flavour.

    Sedan blir det lite fixande med rymdskepp, teknik (ej så mycket) och vapen.

    Vad tror du, Kosta? Görbart?

    SvaraRadera
  17. Jag tror säkert det är görbart, men jag kommer nog inte hinna med det i höst. Hinner du? :)

    Men som inspiration är det vikitgt...

    SvaraRadera
  18. Jag börjar peta på ett upplägg så får vi se hur länge inspirationen håller;)

    Det kommer dock att bli ett forumupplägg av det - besitter inga pdf, webside eller layoutskills.

    Slängde in en brandfackla om det här på (det mer eller mindre avsomnade) Coriolisforumet också - och kommer nog att lägga ut mina kommentarer löpande där för att få input/sprida idéen.

    Tror inte att det är så många där som provat på BoL, än mindre moddat det till en annan setting, så vi får se hur det tas emot.

    SvaraRadera
  19. Kör hårt! Som du sa tidigare, BoTA har mkt som kan användas i en Coriolismodd.

    Fria Ligan kan säkert hjälpa till med layout om det blir något i slutänden.

    SvaraRadera
  20. Apropå BoL. Tips till er sl; skaffa Spidergod's bride -en överraskande bra sword & sorcery-scenariosamling. Några riktigt bra intrigäventyr bla Necromancers knife, Scepter of Khedim Bey, i sköna miljöer som verkligen passar genren. Finns på lulu. Mer mtrl på Thulsas sida xoth.com.

    SvaraRadera
  21. Vi ska börja spela den på tisdag! :D

    SvaraRadera
  22. Kul! You are in for a treat.

    Be din SL pm:a mig på coriolisforat om han är intresserad av några handouts jag gjorde till scenariot Necromancer's Knife, så skickar jag en fil.

    SvaraRadera
  23. Hur gick spelandet av "The Necromancer´s Knife"?

    Finns det en krönika upplagd någonstans?

    /Badmojo

    SvaraRadera
  24. Den spelades igår och det var åter himla kul, tänkte möjligen skriva inlägg om det, men regelrätt krönika blir det inte. Hinner itne.

    SvaraRadera