onsdag 22 september 2010

Planet Athena

Om eller när jag ska spela Apocalypse World så ska jag nog se till att göra det i John Harpers setting, Planet Athena. En övergiven grupp kolonisatörer som får stå för det postapokalyptiska med härliga Aliens-vibbar. Det påminner mig om delar av Eclipse Phase värld, med gatecrashing konceptet.

Det här är en miljö jag gillar och som jag tror är klart underutnyttjad i rollspel, att vara kolonisatör på en ny planet. Det passar både för intrig, sociala konflikter och väpnade konflikter. Jag gillar just sånt, man kommer till en ny plats med en massa förhoppningar som snabbt går i kras när gruppdynamik gör sig påmind.

Det svenska rollspelet Utpost från Urverkspel, som aldrig kom ut, skulle också passa in i den här genren.

Har ni andra förslag på bra kolonisatörsmiljöer?

11 kommentarer:

  1. Blue Planet.

    2300 AD - fanns flera moduler om kolonisation på planeter; bl a Aurora, och Bayern (mer AC Clarke sci fi än ren kolonisation). 2300 hade en bra planetgenerator också.

    Mer GDW; Space 1889:s Marsmoduler, som dock var mer Sword & planet än hard sci fi.

    SvaraRadera
  2. Glömde Gurps Alpha Centauri. Gillade fö det datorspelet mer än civ.

    Utanför rollspelen:
    Kim Robertons Marsböcker har du väl koll på, antar jag. Lyckades aldrig komma igenom sviten själv, trots en livslång fascination för planeten ifråga.

    SvaraRadera
  3. Har du spelat några av dem här?

    Marstrilogin tog jag mig igenom, trots dess tjockhet och mkt faktabokslik text.

    SvaraRadera
  4. Kosta, jag har både Aurora, Bayern och Blue Planet om du vill kika. Borde vara right up your alley så att säga.

    SvaraRadera
  5. Absolut! Tror jag har BP här någonstans själv...

    SvaraRadera
  6. Har spelat i 2300 AD-universat, men det var runt 1987-88 så minnet sviktar ngt. Kolla in Nyetokundo Sourcebook också. Sköna genomtänkta koloniserade spelvärldar, men på tok för lite äventyrstrådar. Bayern (iofs inte direkt kolonimiljö, när jag tänker efter, men ett av deläventyren utspelar sig på en tidigare koloniserad måne har jag för mig) är ett av de bästa sci-fiäventyren jag spelat. Det var som att vara med i Möte med Rama, 2001 osv.

    Space:1889 har jag spellett, men även om det är en charmig pre-steampunkmiljö så finns det nog inget matnyttigt att hämta för hard scifi-settings på Burroughsliknade Mars eller Venus.

    Gurps Alpha, bara bläddrat i tyvärr. Detsamma gäller Blue Planet (1st ed) som var genomtänkt men kändes för begränsat ändå.

    SvaraRadera
  7. Tackar! :)

    Nyotekundu har jag faktiskt och redan plockat inspiration ur - som man kan märka ;) i nån produkt...

    SvaraRadera
  8. Är det Aliens-vibbar du är ute efter finns ju alltid källan, Aliens RPG, att kika på också. Regelmässigt en mardröm (en variant av Phoenix Commands abnormt detaljerade stridsregler om jag inte minns fel; minns med fasa när vi spelade T:2000 med PC-regler - 3 sekunder strid kunde lätt ta 3 timmar speltid - those were the days...). Har för mig att det fanns en del kolonier (tunt) beskrivna, men att det var för mycket "filmen", istället för en fungerade spelvärld. Skulle jag ge mig på Aliens igen finge det bli, ta da, BoL som system (usch vad tjatig jag börjar bli).

    Kul med Nyotekundu. Skall se om jag kan känna igen något i MV när den anländer.

    SvaraRadera
  9. Tror jag inte är så intresserad av andra spel, mer inspiration tillde saker jag håller på med.

    Blue Planet skulle säkert kunna inspirera en vattenplanet i Coriolis universat, etc.

    SvaraRadera
  10. Kul!

    Jag håller helt med om rekommendationerna. 2300 var ett av de ballaste science-fiction spelen. Det hade gått väldigt bra att köra kolonisering i Traveller också men vad jag vet så finns det inga publicerade äventyr om den saken. Tyvärr.

    Men Space 1889 är faktiskt ett måste, för alla. Det ligger bra till som världens charmigaste rollspel och roligare än med mer eller mindre styvt överläppade britter på Mars stäpper är det svårt att ha!

    I say!

    /P

    SvaraRadera
  11. Jag har 2300 och gillar det. Nu var det iofs länge sen jag läste den, men den kändes lite - vad ska man säga - 80-tal. Men de där scenariona verkar intressanta som nämns.

    SvaraRadera