onsdag 29 september 2010

The January Dancer

The January Dancer av Michael Flynn är en bok man ska läsa som sf-nörd! För första gången på länge har jag hittat någon som har lika bra språk som normen i genren, Iain M Banks.

Till att börja med så läste jag boken på fel sätt, upphuggen med andra böcker och med ett långt uppehåll. Gör inte det felet. Boken är lite svår att komma in i men ge inte upp utan kör på och du kommer att belönas stort.

Boken utspelas långt in i framtiden när mänskligheten spritt sig i Vintergatan. Till en början får man följa kapten January på skeppet Los Angeles när de hittar en gammal artefakt. Men allt eftersom boken framskrider byter man huvudpersoner. I början av varje kapitel får man höra hur en gammal tiggare på planeten Jehova diskuterar historien med en kvinnlig trubadur och harpspelare innan nästa del i historien berättas.

Det här är space opera på bästa sätt. Kopplingarna till vår värld märks i namn och historia, exempelvis när olika gamla gudar nämns – Newton, planeternas gud, Maxwell, atomernas gud och Einstein, guden som med sina runor försöker sammanföra de två.

Jag ska inte berätta mer. Det är bara att börja läsa. För er som spelar Coriolis kan jag säga att jag fick härlig Coriolisinspiration av olika delar av boken

Jag ger den en klar nördfyra.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar att du tipsar om böcker, och jag blir sugen på att läsa några av dem. Men jag läser så lite nuförtiden, så jag tvekar att ens köpa några fler böcker. Hur lyckas du hitta tid att läsa?
    :-)
    /Calle

    SvaraRadera
  2. Pendeltåget är det korta svaret, och det långa är väl att jag är uppe rätt sent och just nu inte har så mkt Coriolis att skriva - så frekvensen böcker har ökat.

    Men det är inget mot Magnus Edlunds fart på Piruett.

    SvaraRadera
  3. Hmm, lika bra språk som Banks? Det tror jag när jag ser det men den här får jag allt ge en chans. Tack för tips!

    /Patrik

    SvaraRadera
  4. Börjat på den fristående andra delen, Up Jim River, som verkar himla skön.

    Mao stärks mina rekommendationer att läsa den.

    SvaraRadera