söndag 5 september 2010

FreeMarket -Karaktärsskapande

Ni som är insatta vet redan att FreeMarket utspelar sig på en rymdstation i Saturnus omloppsbana. Har man kollat hemsidan  senaste året finns också exempel på rollformulär. Något som inte gjorde mig klokare när jag kollade in dem.

Nu har jag läst första kapitlet, som handlar om rollpersonen eller user som den kallas. Speleldare är superuser. Det är nog det första jag gillar med spelet, neologismerna som känns genomtänkta och inspirerande. Lite självklara men samtidigt ger dem minst lika mycket setting som andra spel får av kampanjkapitlet.

Färdigheter (Experiences) har namn som Ghosting (smyga/stjäla), Thin Slicing (ungefär intuition eller snabba beslut), Social Engineering (olika sociala färdigheter som använder ordets makt), Shaping (sociala färdigheter och manipulation med kroppsspråk) och Wetwork (våld) ger en genast en känsla för välden och systemet.

Utöver sina färdigheter har man också Interface som är en blandning av databas, specialkunskaper, cybernetik och bionik (i andra spel) och Tech. Båda dessa förmågor har tre olika taggar som talar om hur de kan användas i spel och i konflikter, där en av taggarna är en färdighet.

Till det har man långtidsminnen (som är extra viktiga händelser tidigare i ens liv) och korttidsminnen (något som hände igår). De är också "taggade" i det att man bör inkludera tre av fem koncept: en person, en plats, en MRCZ (mer om det nedan), ett föremål eller tech och en händelse (action).

Gillar det, som spelar förstår man och tänker genast på hur de mekaniskt kan fungera i spelet. Det skönaste med minnen är att det verkar som man kan sno dem och förändra dem, med färdigheten Flood/Bleeding.

Sist, men egentligen först, så har man sin Geneline, som med tre taggar och ett namn beskriver ens genetiska/historiska bakgrund.

MRCZ, som uttalas "mercy" är grundarnas sammanslagna grupper av olika specialister när stationen grundandes (Multinational Regional Cultural Zones), som i nuläget är grupper av individer med samma mål. Med andra ord ett sorts gruppkoncept. Alla users snackar ihop sig om en MRCZ och den får olika egenskaper som bokförs på ett eget rollformulär.

Slutligen har man flow, som är den valuta som används och bygger på ens sociala status och rykte. Flow krävs för att man ska gå in i en konflikt. Tech kan också användas som bytesvaluta i vissa fall.

På det hela gör karaktärsskapandet mig himla sugen på att spela FreeMarket.

2 kommentarer:

  1. Tack för beskrivningen av rp-skapandet i FreeMarket, kosta! Jag måste instämma i att termerna har namn som väcker intresse och som förmedlar en känsla. Det lyckas inte alla rollspel med, tror jag...

    Berätta mer om rollspelet! :-)
    /Calle

    SvaraRadera
  2. Det kommer mer, fast du som sagt redan läst det.

    Här näst konfliktmekaniken.

    SvaraRadera