onsdag 1 september 2010

The book of Eli

Jag får en känsla av att postapoklayps är inne. Jag har exponerats minst tre gånger senaste månaden. Har senaste året läst (delar av) tre olika postapokalyptiska rollspel (Eclipse Phase, World Apocalypse och Atomic Highway) och försökt se en film, The Road, vilket jag inte stod ut med.

Ikväll har jag sett Book of Eli, en historia om vandraren Eli (Denzel Washington), som är på väg västerut i ett förstört framtida USA. Trettio vintrar har gått sedan ”Blixten” som förstörde välden och öppnade skyarna. Efter det brände solen världen och människorna som vände blicken mot solen brände ut sina ögon och blev blinda.

I den här världen finns bara råhet och den starkes rätt kvar, vad det verkar. Och Eli med en bok. Jag anar genast vilken bok det är, men väntar för att se om jag har rätt. Boken är eftertraktad och historien handlar om jakten efter Elis bok. Att mannen som jagar spelas av Gary Oldman skadar inte, kan jag tycka.

Jag gillar cinemtaografin – skuggor, siluetter, frånvaro av färger, en himmel som inte passar ihop eller är som en kuliss till världen. Filmen är som gjord för hur jag skulle visualisera Apocalypse World, men mer jordnära. Jag ska inte säga mer. Du ska se filmen.

Jag ger den fyra nördar.

7 kommentarer:

  1. Så du stod ut med "Book of Eli", men klarade inte av "Vägen"? Oj.. Jag älskade "Vägen" men spydde på "Book of Eli" efter halva filmen. Det var ju en enda lång reklamfilm av Amerikanska högern.. Medan jag i "Vägen" hade känslan av att "om det där hände så skulle jag göra likadant"..

    SvaraRadera
  2. Well, det e en enkel förklaring till det - jag började se på vägen emd min sambo och hela början handlade alldelles för mkt om planen eller beredskapen att döda sitt barn.

    Det blev (just då) för ångestaktigt för oss som småbarnsföräldrar så vi orkade inte se den.

    Jag tror att den är bra, men det gick inte då och sen dess har jag inte tagit mig för att se den.

    SPOILER SPOILER SPOILER

    Angående Eii så såg jag den som en efter-katastrof-film - men efter en minut insåg jag vilken bok det antagligen skulle handla om, vilket jag anser är lite töntigt (och höger som du säger - tolkar jag det), men jag är inte personen som låser mig vid sånt i den typen av film. Jag sket i det och njöt av filmen på andra sätt.

    Antagligen hade det varit roligare om det va Machiavellis Fursten och slutet varit annorlunda, men man kommer inte i från att det är en snygg film med den nivå av spänning man kan förvänta sig.

    Premisserna för filmskaparna av Eli resp Vägen är så annorlunda så de är antagligen knappt jämförbara trots den gemensamma genren.

    SvaraRadera
  3. Då skall du nog inte läsa boken, för enligt mig så kändes världen i filmen inte alls lika hopplös och dystopisk...

    Mycket bra bok och film... Men jäklar vad glad man är att man inte är på plats utan kan lägga ifrån sig boken/stänga av filmen när man vill.

    Eli däremot känns som en 1A post-apokalyptisk rulle med lite Bibelstrunt inslängt, Långt irfån samma klass som "Vägen".

    SvaraRadera
  4. Well, boken (alltså Vägen) har legat hemma och väntat i mer än ett halvår, men det kommer så mkt mer intressanta saker att läsa.

    SvaraRadera
  5. Mer intressanta saker att läsa än Vägen? Allvarlig missbedömning kosta. Gör om, gör rätt. ;)

    Vänligen,

    Patrik

    SvaraRadera
  6. Vägen är tamejfan den bästa postapokalyptiska skildring jag någonsin läst. Tjänstefel att inte se filmen eller läsa boken Kosta! Men det där vet du redan... ;)

    SvaraRadera
  7. Ja, ja, bojs en dag så - men ni vet väl att min smak e speciell. Tack o lov. Tänk om jag tyckte precis som alla...

    Vad jag hört om The Road är att den skildrar fader-son relationen superbt, men för mig låter det lite som social realism (i det här fallet iklädd postapokalyptiska kläder). Och jag är mer ute efter sense of wonder.

    Jag kommer att läsa den, en dag.

    Men för att va konkret då så känner jag mer för att läsa The Windup Girl, The January Dancer, Technician, The Evolutionary Void och Apocalypse World, först.

    SvaraRadera