torsdag 30 september 2010

Ark, efter floden kommer rymden

Ark är den fristående fortsättningen på Flood, som jag skriver om här. Boken tar sin börjar parallellt med händelserna i Flood och följer personerna inblandade i det så kallade Ark 1 projektet som beskrevs i Flood.

Vad handlar den här boken om då, ännu en katastrof? Nej, nu handlar det istället om en sista desperat flykt från en sjunkande planet. Istället för att bygga båtar och flottar för att komma undan de stigande vattenmassorna ska man ta sig upp i rymden och hitta en ny planet. Och det i en hård sf-bok. Den stora fördelen med Baxter är just det att han kan ta vetenskapliga rön och extrapolera dem till något som känns trovärdigt. Det finns tydligen teorier om hur FTL kan fungera.

Som ni anar kommer man iväg och det är här det roliga tar sin början. De konflikter som uppstår mellan originalpassagerare, fripassagerare och kommande generationer. Sånt jag gillar. Känner igen temat från exempelvis Rama III där det också handlar om det som händer när man ska starta upp det nya perfekta samhället. Liknande idéer finns i Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi, många av Ben Bovas böcker och rollspelet Freemarket.

Jag tro det här lämpar sig väl för rollspel och temat finns ju, nybyggare eller kolonisatörer långt hemifrån. Antagligen är det samma dröm som nybyggare som sökte sig till Nya Världen hade.

Det här är bokens styrka och det som gör den värd att läsa. I ärlighetens namn läste jag Flood mest för att jag hade råkat läsa baksidan på Ark och visste att rymden figurerade i historien.

Ska du läsa Ark? Gillar du Baxter ska du givetvis läsa den, men annars så finns det mycket mer bättre saker att läsa. Jag ger boken ändå en svag nördfyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar