lördag 14 augusti 2010

Tärningspoolen har kommit

Antagligen har tärningspoolen varit här ett långt tag, men det är alltid kul att upptäcka något nytt. Plockade idag upp lite rollspel för att recensera. De flesta var inte till mig men jag hann i alla fall titta igenom dem.

Det jag kollade in var reglemekaniken. Fråga mig inte varför jag kollade just det, men man kan väl säga att mitt intresse för rollspelsregler har ökat med tiden.

Det jag noterade i de här fem olika rollspelen var att tärningspoolen styr. Olika namn, olika tärningar och olika mätsätt. Ofta adderades grundegenskapens antal tärningar till färdighetens.

Jag blir lite sugen på att fundera på det här, för egna rollspel - den dagen ni vet. Vi får se.

2 kommentarer:

  1. Får man fråga vilka spel det handlade om?

    SvaraRadera
  2. Det får man - i mitt fall, Atomic Highway och i de andra fallen var det, öhh, minns inte exakta namnen. ett spel med musketörer och skräck, ett där man kan bygga riken, Barbarians of Lemuria och en expansion dit (vilket jag inte fattade när jag skrev inlägget).

    Ni kan läsa om alla i nästa Fenix!

    SvaraRadera