tisdag 3 augusti 2010

Svärmarna och Kolonisatörerna

Svärmarna och kolonisatörerna är arbetsnamnet på en kort pdf till Gränsrymden som jag arbetar på, där nomadsvärmar och fria kolonisatörer beskrivs. Här är ett förslag på en stämningstext.

Alla höll andan. Bryggan var tyst, undantaget abbans svaga mässande. Kapten Fehrad, stirrade tyst mot sensorskärmens tre ekon. Legionjagaren dol-Grah med sina medföljande torpedbåtar närmade sig. Snart skulle de vara på avfyrningsavstånd för ack-kanonerna. På kommunikatorn rullade Legionens ultimatum, ”Stanna och invänta bordning”. Alla visste dock att det var en lögn. De visste vad som hänt med Murg-Damans skepp när de inväntat bordning. Endast vrakdelar återstod.

Nu stod hoppet till abba Khore, Svärm Badjaos överhuvud. Hon skulle kalla på bah-yiin, stärnormen, Sångvandrarens spjut för att förgöra eskader dol-Grah. De flesta ombord var minst sagt skeptiska, men nu fanns ingen återvändo. Besättningen stod tyst, bedjandes till ikonerna medan abban fortsatte mässa från den cirkel av ockra hon lagt upp på bryggan.

Plötsligtdrog sensoroperatören andan. ”Ett nytt eko”, stammade han fram.

Mycket riktigt, på skärmen framträdde ett nytt eko. Det såg mest ut som en artefakt, ekot fluktuerade i storlek från skeppsstorlek till flera mikrodistanser. De andra ekona ändrade riktning, försvarsformation enligt Legionens skeppsdoktrin.

”Torped avfyrad”, utropade sensoroperatören. På skärmen syntes torped rusa mot det nya ekot – och sammanstråla – ekot var kvar. I nästa stund sammanföll ekot med jagaren och expanderade, omslöt en av torpedbåtarna, för att sen försvinna.

”Aktivera visuella sensorer”, beordrade kapten Fehrad. Med ett stilla surrande fälldes bryggans skyddsplåtar ner. Framför skeppet lyste en ny stjärna, resterna av jagaren. Allt annat var mörkt.

I sin cirkel av ockra låg abban medvetslös, med en röd rännil av blod ur ena näsborren.

”Bah-yiin”, viskade gasten bredvid mig.

Utdrag ur resenären Batil Din Nimatallahs, videologg.

16 kommentarer:

  1. Intressant kan man få en hint av vad det handlar om ?

    SvaraRadera
  2. En kort pdf som ger mer bakgrund om svärmarna, sånt som vi blev tvungna att klippa bort. Med frön och en del slps.

    SvaraRadera
  3. Aha gött, ja allt om Coriolis tas tacksamt emot då man fortfarande är svältfödd på det mesta. Bra artikel i fenix om Gulbarans bro som kan användas till mycket men lite taskig repensation. bara 4 kvinnor av 15 karaktärer totalt. Hade gärna sett det mer jämnt fördelat men annars bra artikel som sagt.

    SvaraRadera
  4. Vi har nog inte räknat.

    Ingen uppfyller Piruetts def på SLPs ändå, eller om man tar de som beskrivs noggrant är det bara 1 av 3 som är kvinna.

    Vi tänkte mkt på det där med könskvotering i LMB, men när vi skrev om och skar bort scener försvann en hel massa kvinnor (för att dyka upp i en annan del av trilogin).

    PS: Hur räknar du Röda Blomman? DS.

    SvaraRadera
  5. Röda blomman räknade jag inte med eftersom det är okänt och jag gjorde detsamma med Gulbaran även fast denne referas som en han men inget vet säkert ändå. Tycker det är viktigt ändå att då även en järnfemenist glömmer och gör misstag. Har inte hakat upp mig så väldigt på det du och dina kamrater skrivit än (har dock inte läst MV än) förutom kanske att Djachroum(felstavat?) styrs av en manlig akbar och hans tre manliga underhuggare. Kudos till den artikeln dock då det faktiskt för en gångs skull fanns en mer kvinnlig SLP enligt Piruetts definetion. Som sagt keep it up men stanna upp en extra gång(det gör du säkert redan) och kolla så att både den kvanitativa och kvalikativa repensationen finns :)

    SvaraRadera
  6. Well, i Fenixartiklen tänkte vi till men det finns ändå en sorts inre bild ibland av SLPn och alal var inte utbytbara (även om vi ändrade några).

    För MV kan du inte hoppas - den hade varit färdigskriven sen länge när det dök upp och bortlämnad till JFAB.

    SvaraRadera
  7. Ja det vet jag allt angående MV, skall bli intressant att läsa om min beställning inte dröjde så. Antar att nästa del kommer 2011 ?

    SvaraRadera
  8. Om din beställning från Järnringen inte kommit ännu skulle jag mejla Jocke (men om du beställt någon annanstans är det en annan femma).

    Och ja, jag hoppas på L2 och IN2 år 2011, mao det är målet för L2.

    SvaraRadera
  9. Bra att göra och jag ska kontakta efter veckans slut tror jag. Vi hoppas på en bra CC nästa år helt enkelt

    P.S vet du varför produktionen har stagnerat så, har läst massa teorier på forumet men inget direkt svar?

    SvaraRadera
  10. Well, jag vet att det löser sig - tro mig på det. Snart har vi alla IN1 att spela.

    Trust me.

    Jag skulle säga att vi har bra produktion ;) men jag vet att du frågar dig varför Lilja/JFAB inte levererat mer.

    Just nu får ni se FL som produktion. Allt vi gör är filtrerat via JFAB och följer deras vision. Och det är ju det vi vill ha :D

    SvaraRadera
  11. Ja det är ju det som är bra med fria ligan att det är kanon med järnringen. Att du teasar sådär måste innebära att IN1 kommer snabbare än till jul ? eller misstolkar jag?

    SvaraRadera
  12. Öh, sorry, jag vet idag inte något exakt datum, men jag har förhoppningar - 2010 vore ju kul.

    Men slutproduktion kan ju ta tid, det vet jag från MV så man får ta min positivism med olika nypor av salt :)

    SvaraRadera
  13. Sant men vi hoppas att nästa JFAB-blogginlägg svarar på det och ja man ska väl försöka och inte vara alltför positiv men än är inte 2010 ute så det borde ju komma något innan årskiftet. Tills dess så har man ju Ljusblomman, MV, hela djacroum, sanningen om SS-18 och kanske mer? vad har FL för skissartade planer fram till nyåret? antar maskmakaren och äventyret till stockholms spelkonvent.

    SvaraRadera
  14. Du antar rätt om våra planer, just nu är folk på semester så det händer inte så mycket.

    Det ska väl komma någon metaplott och något i varje Fenixnummer också. Det är ett mål iaf.

    SvaraRadera
  15. Det där blir fett med tufft. Nomaderna är mina favoriter i Coriolis än så länge, det ska bli kul att läsa mer om dem.

    Ha det!

    /Patrik

    SvaraRadera
  16. Vi hoppas det ska smaka i framtiden då ;)

    SvaraRadera