fredag 13 augusti 2010

Stadskartor i SF-rollspel

Sen ett inlägg om rollformulär på Piruett har jag funderat på kartor. Och eftersom jag är en SF-nörd och framför allt (just nu) en Coriolisnörd, undrar jag om någon där ute har exempel på snygga stadskartor till SF-rollspel.

De enda exempel jag kan komma på är de otroligt ledsna sakerna i Mutant 2090. De passar säkert cyberpunk men inte SF i rymden.

Har ni några förslag på snygga kartor i något SF-rollspel, specifikt över städer, länder eller planeter?

13 kommentarer:

  1. Ett cyberpunk-äventyr (Rotten to the Core?) till 2300AD hade modulära generiska stadskartor i flera olika skalor. Ett bra sätt att slippa kartlägga en hel stad och samtidigt erbjuda detaljer om så behövs. Jag har äventyret uppe på vinden...

    SvaraRadera
  2. Du får tänka på mig nästa gång du går förbi vinden :D

    SvaraRadera
  3. Google hjälpte mig på traven. Äventyret heter Deathwatch Program (jag tror det är det - jag menar det äventyret som tar rp till jordens bönstjälk (bean stalk))

    http://home.earthlink.net/~ad2300/products.htm#DWP

    Men kartorna hittar du inte där. De finns bara på min vind... ;-)

    SvaraRadera
  4. Förresten så inser jag nu att du frågar efter SNYGGA kartor. Mycket kan man kalla kartorna i 2300AD-äventyret, men snygga var de knappast. Innovativt var dock tricket att avbilda planetkartorna på en "uppsprättad/utplattad" T20. DVS tänk dig att planeten är T20-formad. Klipp upp i toppen och botten. Platta ut. Voila!

    SvaraRadera
  5. Har ett minne av 2300ADs planetkartor. Jag äger ju den någonstans...

    SvaraRadera
  6. Måste tveklöst framhålla (cyber)Punk/Sci-Fi-spelet Underground från Mayfair Games.
    4-färgs kartor, handouts etc i otroligt hög och genomtänkt kvalitet som representerar spelets känsla.
    En vinnare.

    SvaraRadera
  7. Har du någon bra länk med bilder el ännu hellre någon bild?

    SvaraRadera
  8. Svårt med kartor för SF-rollspel men gillar personligen kartorna till FFGs 40k grenar. Lagom tydligen men abstrakta nog för att väcka inspiration.

    SvaraRadera
  9. Menar du i RT eller DH? Har du exempel på vilka sidor i böcker, så kan jag kolla.

    SvaraRadera
  10. Tänker framförallt galaxykartan på insidan av omslaget. De ser väl likadana ut i både RT/DH. Microkartor över olika miljöer är ju annars ofantligt tråkiga i alla böcker jag läst från RT/DH. Allt snyggt förutom kartorna.

    SvaraRadera
  11. Gillar den också - men stadskartor är ett aber, hur ska man göra dem snygga men ändå inte fantasihämmande?

    Jag tror samtidigt att det kan tillföra något, men det kanske är jag som blandar ihop nostalgi med vad som funkar/behövs?

    SvaraRadera
  12. Frågan är om det i huvudtaget behövs stadskartor? Jag skulle föredra en snygg illustration / skyline före en karta över staden.

    Det är sällan speciellt intressant hur staden ser ut i detalj. Bättre att beskriva ett par intressanta företeelser som är speciell för staden. En mäktig byggnad, ett stor och vältrafikerad flod eller kanske ett av galaxens största marknader för illegal xenoelektronik. Sedan får SL själv placera dem i ordning.

    Jag tänker att hur ofta har man egentligen haft användning för alla de 100-tal stadskartor man har sett ?

    SvaraRadera
  13. Jag har faktiskt funderat i liknande banor men samtidigt är det något att samlas runt vid spelbordet - man har inte en bild liggandes på bordet. Med en bra karta, må det gälla stad, bygd eller stjärnsystem, så kan man skapa inspiration - men det gäller att få det rätt. Tror det är betydligt lättare med fantasy (ex Kandra, Krilloan, Marienburg).

    SvaraRadera