fredag 13 augusti 2010

Solomon Kane


Jag har inte aktivt väntat på den här filmen. Jag trodde till och med att den inte kommit på bio än, vilket i och för sig stämmer för Sverige. Igår kom i alla fall filmen ut på video.

Solomon Kane, häxjägare, förkämpe mot ondskan är en film om hur sagda hjälte håller på att få sin själ tagen av djävulen och den väg han tar för att försöka komma undan. Mer ska jag inte säga om historian.

Det är en mörk och snygg film, precis det man kan förvänta sig. Se den utan förväntningar och du kommer vara nöjd, ja i alla fall om du är nörd.

Är du rollspelsnörd kommer du vilja bli häxjägare i Warhammer Fantas Roleplaying Game eller damma av din gamla Götterdämmerung. Det är filmer som den här, Vargarnas pakt och Flesh and Blood som får mig att vilja spela de här spelen. Jag har då aldrig spelat Götterdämmerung.

Jag ger Solomon Kane en solid nörd-4 för snygghet, smutsigt 1600-tal och bra ondska.

6 kommentarer:

  1. Jag instämmer helt. Fick också mycket av WHFR känslan när jag såg Solomon Kane.
    Så länge man inte har för mycket förväntningar så kan det bli riktigt bra.
    Har ni förresten börjat lira The Gathering Storm än?

    SvaraRadera
  2. Vi börja faktiskt förra veckan med GS och jag kan säga att det är sjysst stämning på Stromdorf. Ska försöka få till ett inlägg om det.

    SvaraRadera
  3. Ja, berätta mer om GS!
    Är lite nyfiken på om det är värt att köpa. Har inte sett några recensioner.

    SvaraRadera
  4. Tack för filmtipset! Ska kolla upp SK - särskilt som nuvarande WFRP-kampanjen innehåller häxjägare...

    SvaraRadera
  5. E hemma sjuk och funderade just på vilken film jag skulle se, har haft den där liggande ett tag men efter att ha läst recensionen verkar det ju som att det passar utmärkt att se den där nu då!

    SvaraRadera
  6. Jag blir direkt sugen att se Solomon Kane. Angående Götterdämerung så är Vargarnas pakt det enda som behövs för inspiration. Fantastisk film för övrigt.

    SvaraRadera