onsdag 25 augusti 2010

Sociala konflikter i Warhammer

Igår spelade vi The Gathering Storm för andra gången. Det var första gången vi fick till ett bra exempel på social konflikt i Warhammer. Det lyfte spelomgången och själva rollspelandet. Genom att använda de sociala konflikt korten i kombination med en progress track och meta-information från spelledaren så blev det roligt och kändes "farligt" för våra karaktärer.

Situationen var att vi försökte få stadsvakter att inte arrestera en person som vi ville pumpa på information. Vi fick veta att gick progress track:en över sex så skulle stadsvakterna ge med sig, men gick den ner till noll så skulle det leda till handgripligheter, vilket får sägas vara en risk. Med andra ord, vi hade något att förlora.

Några av oss hade kort (actions) med sociala förmågor - mina ser ni ovan. De som inte hade det kunde använda färdigheter utan specialeffekter. Varje lyckande ökade progress track:en för oss och varje lyckande för vakterna sänkte den. Enkelt.

Vad de här korten gjorde för mig var att hjälpa mig att rollspela situationen, istället för att som i andra spel, slå  "Övertala" och så var det över. Dessutom fick ett av mina slag effekten att jag var för påstridig (Steely Gaze) och nästa karaktär som använde en viss färdighet fick då ökad svårighetsgrad. det råkade vara jag som bytte taktik till - I thought we were friends.

Jag kan verkligen rekommendera det här, nästan roligare än en vanlig strid på många sätt.

5 kommentarer:

  1. Mycket intressant. I min spelgrupp har vi avverkat fyra spelmöten WFRP3 och fortfarande inte haft någon social konflikt av den typen du nämner. Jag visste knappt att det var möjligt. Men det låter mycket intressant. (Jag är också intresserad av vad ni tycker om TGS. Är det kul?)

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Jag gillar själv sådant här (även om jag aldrig använt kort), i t.ex. Dogs in the Vinyard blir ju sociala konflikter ofta rykande heta.

    SvaraRadera
  3. @C och G:Som sagt - det var himla kul. Det kändes nästan fånigt att säga att ett kort hjälpte ens rollspel, men samtidigt har man ju egenskaper i olika indiespel som både hjälper en med rollspel/karaktärsbeskrivning och har regeleffekter.

    För de RP som inte har specifika kort för sociala actions(som de man ser i inlägget) kan man bara använda Perform a Stunt kortet med valfri passande färdighet.

    @C:GS är helt klart kul hittills, men vi har inte kommit så långt så vi får se vart det tar vägen.

    SvaraRadera
  4. Spelade precis det gamla 2ed scenariot Ill Met in Bögenhafen med 3ed regler. Det jag kan märka som spelledare är att man enklare kan sätta upp liknande sociala utmaningar för spelarna. Jag tycker också att tärningarna börjar tala mer till en och skapar själv nya utvecklingar i spelet. Exempelvis smög en av spelarna i ett hus, misslyckas med sitt Skullduggery men slår två boon. Han blir alltså upptäckt men av en person som inte direkt är fientligt inställd.

    SvaraRadera
  5. Då har du nog delvis kommit längre än vi har. Ännu har vi inte låtit tärningarna tala allt för tydligt, som det står beskrivet och som det finns exempel på.

    Men det kommer väl med tiden.

    SvaraRadera