söndag 15 augusti 2010

Världens bästa rollspel (just nu)

Rollspelsvinnare på GenCon, ganska så intressant eller i alla fall kul att läsa. De olika vinnarna i den amerikanska rollspelsbranchen (ENnie Awards). Kolla in! Vann rätt spel?

Min tolkning är att Pathfinder vann för att flest folk spelar det, inte oväntat. Men det finns några spännande guldkorn att kolla in i övrigt, som vinnaren av bästa setting, Day after Ragnarok, där en gigantisk orm fallit från skyn (kolla världskartan här).

Diaspora, som bygger på Fudge-systemet, vann bästa system, följt av Hero.

En kul grej för mig (och andra som gillar transhumanism) är att Eclipse Phase vann bästa text och kom tvåa som bästa rollspel.

Att Lady Blackbird blev bästa gratisprodukt gillar jag också.

Hur som helst - vad tycker ni? Vann rätt spel?

12 kommentarer:

  1. Eftersom Pathfinder är D20 så går det automatiskt bort, horribelt system.

    Å andra sidan så har jag inte läst några av dom andra spelen... Har inte kollat i Amerikanska rollspel på ett tah, jag blir alltid lika besviken på deras regler.

    Amerikaner kan göra settings, men inte regler.
    Svenskar kan inte göra settings (med några få undantag), men är suveräna på regler.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hatar i princip alla level-system, men samtidigt så tycker jag delar av deras värld verkar rolig. Har iofs bara köpt en bok(let) då ;)

    Regelmässigt så funderar jag mkt på tärnignspooler och det verkar ju va inne.

    Vilka amerikanska settings är bra? Svenska - så tycker jag nog (oväntat) Coriolis (om än ofullständig), Trudvang (som inte är min smak) och Noir e sjyssta settings. Regelmässigt kan jag inte säga detsamma e super.

    SvaraRadera
  3. Öh, jag skulle säga att det är precis tvärtom, jänkarna är bra mycket bättre på att göra regler än vad vi i Sverige är. Däremot är vi sjukt bra på att göra välproducerade och snygga spel som ofta ser bättre ut än de allra dyraste amerikanska produktionerna. Finns en hel del bra settings också.

    SvaraRadera
  4. Svenskar bättre på regler? Jisses...?
    Coriolis, Mutant, Trudvang, Eon, v0 (jämfört med mouseguard det totalrippade), gamla DoD... listan fortsätter på trasiga, ospeltestade och jämte sina "jämlikar" i väster föråldrade spel. Noir verkar för mig vara ett av de få undantagen, men det har jag å andra sidan inte spelat såååå himla mycket att det gått sönder. Svenska rollspel verkar alltid regelmässigt ligga 5-20 år efter i utvecklingen. Svenska rollspel är dock väldigt bra på att göra settings (Noir även här undantaget, då det är en ganska innehållslös setting) och som Nisse säger ofta väldigt högt produktionsvärde, Coriolis och Trudvang är väl utomordenliga exempel på detta. Om man sen jämför dem med deras upplagor är det nästan skrattretande vad bisarrt välproducerade de är iaf artistiskt (korren brukar ju vara sämre eller snarare mer proportionell till upplagan).

    SvaraRadera
  5. Ja exakt, Coriolis, Mutant, Neotech, Eon, Wastelands, Drakar och Demoner alla med utmärkta färdighetsbaserade system inget levelbaserat skräp som i alla D20 Spel, RIFTS osv eller "pool" skräp som Shadowrun, kortlekar som i Deadlands...

    Däremot så har dom bra settings som: Forgotten realms (i svensk fantasy får man välja mellan 3-4 raser i forgotten realms har du 30-40 spelbara raser...) Conan, Lone Wolf, Aftermath, RIFTS, Star wars (här har visserligen både dom amerikanska och svenska utgåvorna lika värdelösa system...), Fading Suns, Palladium Fantasy osv.

    Visserligen är inte alla dessa Amerikanska, men låt oss säga anglosaxiska rollspel då.

    Svenska settings som är bra är: Mutant (1&2 och senaste utgåvan), Coriolis, Wastelands, Drakar och Demoner (-91 och tidigare) och Neotech sedan tog det slut...

    Det enda utländska rollspel som kombinerar bra setting med bra regler som jag kan komma på just nu är Warhammer Fantasy.

    SvaraRadera
  6. Nu tycker jag varken att ett system har ett färdighetssystem eller att en setting har många spelbara raser är automatiska kvalifikatorer för att vara "bra", så redan kanske våre åsikter blir inkompatibla men...

    Men alla de du tog upp (utom möjligen neotech som jag inte spelat) har brutna, långsamma och/eller obalanserade regelsystem som oftast är ett hinder för både rollspelande och "suspense of disbelief". Coriolis är väl troligen det värsta exemplet av alla. Inte nog med att systemet för rymdstrider, vanliga strider och annat verkar vara helt otestade innan de släpptes så är de även ofullständiga (kräver en massa patchning, ingående errata, mm) för att ens kunna spela. Vidare är fördelar- och nackdelarsystemet man så glatt kopierat från en rad amerikanska spel (det är inget fel att ta saker som är bra givetvis) men sedan totalt missuppfattat syftet med totalt obalanserat och näst intill oanvändbart. Att sedan komma och säga att Drakar och Demoner och mutants basic roleplay-system skulle vara "bra" eller i framkant är närmast skrattretande då de i sin tur plankat ett föråldrat amerikanskt system. Och så vidare.

    Vidare finner jag det intressant att sex exempel på "bra" svenska system och sju exempel på "bra" svenska settings ger dig slutsatsen att sverige gör bra system och dåliga settings.

    Nåja. Vi har uppenbarligen väldigt skilda meningar om vad som är bra och dåligt, samt detta är nog inte rätt forum, så det kanske inte finns skäl för mig att fortsätta att spöa en död häst så som våra kamrater på andra sidan atlanten brukar uttrycka sig.

    SvaraRadera
  7. Nu är ju detta bara min åsikt inte fakta, annars hade jag kunnat länka till WIkipedia... Så självklart får du tycka att den är "skrattretande".

    Men i mitt (och min spelgrupps) tycke så skall ett bra system vara färdighetsbaserat, ha ett kroppsdelssystem för skada och vara "någorlunda" realistiskt dvs ett svärd/kula i huvudet på en människa skall resultera (åtminstone i majoriteten av fallen) i döden, inte i -8HP från totala 96HP.

    Mer än så begär vi inte , men när det gäller transatlantiska system så verkar det vara för mycket begärt...

    Upplys mig gärna om jag skulle missat några bra Amerikanska/utländska system som fyller dessa kriterier.

    SvaraRadera
  8. ohh och inga "pool" system, liksom har jag 13 i färdighetsvärde så har jag.
    Inte 15 eller kanske 17 ibland bara för att jag "känner" för att slösa lite mystiska poäng.

    Har aldrig gillat "hjältepoäng" eller Coriolis "öde" heller.

    Hmm Kosta kanske skulle ha ett separat forum i anslutning till bloggen :)

    SvaraRadera
  9. Diskussion är ju alltid kul - bara man inte förväntar sig att folk ändrar åsikter, det brukar sällan hända utan är en mer långsiktig grej.

    Jag är nu för tiden mer öppen för andra system än de "klassiska", jag tror tom jag skulle gilla T-pooler.

    Något som gav mig mersmak var nog när vi spelade Tannhäuser där grundlaget är 4 st T10, där antalet träffar räknas. Det var kul att "rulla" tärningar på ett sätt som jag inte upplevde i WH2 tex.

    SvaraRadera
  10. Tja, är man uppvuxen med Äventyrspels produkter så sitter kärleken för klassiska system långt inne.

    Tannhäuser? Men det är ett kvasi-WW2 brädspel va och inget rollspel?

    Spelar aldrig brädspel så där är jag lost.

    Vad är WH2? Också ett brädspel?

    SvaraRadera
  11. Japp, Tannhäuser är ett brädspel men det har en sjysst setting som lätt skulle kunna bli rollspel (lite som Cold City och "den-där-röda-djävulen-serien").

    Ska fila på det.

    WH2 är Warhammer 2 upplagan.

    SvaraRadera
  12. Aha. Jag är van vid WFRP förkortningen...

    Även om jag föredrar 1st ed. Så tyckte jag nog att 2nd ed. var väldigt bra den med.
    Den tredje utgåvan däremot verkar ha blivit ett riktigt skeppsbrott.

    Jäklar! Nu slog det mig precis att ett av mina gamla (länge sedan jag körde det pga brist på äventyr) favoritrollspel faktiskt är amerkanskt...
    Bra regler och en fantastisk setting: Talislanta!

    Huh ingen regel utan undantag antar jag ;)

    SvaraRadera