fredag 13 augusti 2010

The Gathering Storm

Som jag tidigare nämnt har vi haft vårt första spelmöte i kampanjen The Gathering Storm. Som spelare och tilika ägare av lådan ska jag försöka sammanfatta mina tankar om det. Till att börja med, jag har inte läst äventyren (vilket de andra i min spelgrupp tror, kanske) - däremot har jag öppnat lådan och tittat i den.

Och blivit lite besviken. Varför? Jo, för jag hoppades på en stor härlig karta av Stromdorf. Ett måste för oss i Generation Kandra. Det fanns inte någon karta trots att det utlovats, eller det fanns en stadskarta på en halv A5 i storlek.

I övrig innehöll lådan, äventyrsboken,lite pappfigurer och en del kort. Nu när vi spelat första sessionen vet jag att några av dem är för att hålla koll på förlopp i scenariot och några nya platser (exempelvis ett vad över en flod).

Stämningen i staden Stromdorf är bra, ett regnigt, sunkigt ställe. Efter en spelträff kände jag hur min karaktär var genomsur och rätt trött på stället. Det ända bra var nog Åskvattnaölen.

Kan jag rekommendera Stromdorf - min spelledare säger att det verkar bra - så med andra ord det återstår att se. Hittills får den en stark nörd-3: a, kanske mycket på grund av vår spelledare (och jag lär inte få mer Xp för det...)

För den som inte känner till det finns det design anteckningar på FFGs hemisida.

6 kommentarer:

  1. Tack för info om GS. Eftersom jag f.n. spelleder en WFRP-kampanj så är jag nyfiken på GS. Jag har inte köpt äventyret ännu... och jag avvaktar nog lite till, som det låter.

    En tanke slår mig: FFG hade tydligen problem med produktionskvaliteten på GS och fick senarelägga (=ändra?) produkten sedan de fått första trycket från fabriken. Kanske var det stora kartan som fick stryka på foten? (konspirationsteori)

    SvaraRadera
  2. Intressanta tankar om GS. Jag ska troligtvis snart sätta igång kampanjen och efter en genomläsning tycker jag den verkar ha potential. Den bjuder på mycket av det som man kan förvänta sig att Warhammer miljön. Det är klart ett profilerat nybörjarscenario men ett av de bättre jag läst. Det finns trots att 3ed har fått ta mycket skit en del av det som många menar är kärnan i världen nämligen en jordnära skitighet.

    SvaraRadera
  3. Jag upplever egentligen inte att WH3 dödar det jordnära skitiga som vi spelar det eller som introäventyret i boxen är.

    Problemet är mer plupparna - just nu iaf.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig att jag tycker att 3ed fungerar lika bra ur känslomässig / stämningsmässig punkt. Jag har helt tagit bort karaktärsstandupsen. Wounds sköter vi med hjälp av en t20 som man snurrar beroende på wounds, tar kort vid critical. För cooldowns på korten kör vi antingen glasbeads eller en t6.

    Det viktiga upplever jag är att ta bort alla onödigt från bordet och bara behålla det väsentliga. Alltså spelarnas kort, standardskillsen för mig och en hög wound och condition cards.

    Vad har ni för problem med plupparna (vilka av alla tänker du på)?

    SvaraRadera
  5. Det största problemet som jag kommer på på rak arm är stress/fatiguepluppar som det inte finns anteckningsyta för. När man lägger ner dem i boxen mellan spelomgångar så vet man sen inte vad de stod för - vi har tex brutit mitt i strider vid enstaka tillfällen och får då anteckna på papperslappar etc, vilket känns tämligen menlöst.

    Sen är det ju det att det tar upp en massa bordsyta också, med allt på bordet. Värre än vissa brädspel.

    SvaraRadera
  6. Vi kör stress / fatigue som två stycken t6 som ligger på området, det kan vara ett tips.

    Plupparna har vi mer eller mindre tagit bort helt. Som du säger så var det alldeles för svårt att förstå vad de låg någonstans.

    SvaraRadera