söndag 22 augusti 2010

Flood, en blöt apokalyps

Apokalyps är tydligen inne, eller snarare postapokalyps. Inte för att just den här boken är ny, men den ger mig en hel del sköna idéer om andra postapokalyptiska varianter än jag är van vid. Undantaget Waterworld då.

Flood, är som namnet ger intryck av en bok om översvämningar i bibliska - eller vilken religion man vill – proportioner. Precis som många andra av Baxters böcker har den en massa spännande idéer och bakgrundsforskning i sig. Språket, om man nu går i gång på det, är väl det man kan förvänta sig av en astrofysiker/astronaut. Alltså inget överväldigande men inget man heller stör sig på.

Boken börjar i ett regnigt och fraktaliserat Barcelona, där en grupp människor hålls som gisslan av en av de många terrorgrupper som är verksamma där. De befrias och i resten av boken får man följa deras resa över världen under en av världens största katastrofer, en översvämning som inte verkar sluta.

Visst har man läst om översvämningar tidigare, på rak arm kan jag väl komma på två stycken, men det här är mer extremt. Man undrar vart det ska sluta, till en början i alla fall. Inför varje del i boken finns det en världskarta med kustlinjer vid olika havsnivåer. I e-bokvarianten, som jag läste, kan man också zooma in lite och se mer i detalj på kartorna.

Jag blir intresserad av karaktärerna, vad som ska hända dem och hur det ska gå, hur deras livsöden sprids och återförenas under bokens gång.

Samtidigt lider boken lite av det som många sf-böcker har problem med, ibland blir det sidor med ren lärobokstext. Visst, det är kul med levande fossiler på havsbotten, men det kanske kunde hållas kortare ibland.

Slutligen – jag är nöjd med att ha läst boken, men ska du göra det? I nuläget ger jag den en stark nördtrea. Den ger mig sjysta idéer som jag ska använda i rollspelssammanhang [mer om det i framtida inlägg], men inte i Coriolis. Men innan du läser den, så ska du nog vänta in min recension av del två Ark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar