lördag 19 juni 2010

Böcker jag ska läsa

Inspirerad eller som replik på Piruetts senaste inlägg, så är det här något jag ska läsa.

Windup Girl – det spelar nästan ingen roll vad den handlar om för det är så snygg framsida, eller i alla fall fantasieggande. Jag vet precis vart det är i Coriolis universat (för den sortens nörd, läs här).

The Dervish House – en av mina nya favoritförfattare, Ian McDonald närmar sig nu den muslimska världen, något jag hoppats på för jag suger en massa inspiration ur hans böcker, härligt mustig postcyberpunk i österländsk tappning.

Yellow Blue Tibia – åter igen ett omslag man skulle kunna ha på väggen (ärligt, Windup Girl funkar inte där). För folks om gillar ryskinspirerade saker är det här kanske något. Adam Roberts, tidigare böcker är klockrena, prova till exempel Stone.

Galileo’s Dream – Gillar KSR, ända sen Marstrilogin, som för många säkert är mycket text. Hans alternativa historia när muslimer, asiater och indianer dominerar världen, The Years of Rice and Salt har gett mig sug för sånt. Dessutom kan det passa med ett pausat projekt som Fria Ligan har/hade.

Zendegi – Åter en av mina långvariga favoriter, Greg Egan. Hård, hård fysisk sf, som ibland passerar saker jag fattar, men ack så bra.

3 kommentarer:

  1. Ang. Dervish House skall man dock vara medveten om att handlingen inbegriper islamska terrorister - inte vad som intresserar mig i Coriolis vill jag måla upp andra scenarier än den lika trötta som deprimerande kombinationen mellan religion och fundamentalism. FYI, liksom.

    SvaraRadera
  2. Hade ingen aning om det, men jag misstänker att man kan dra inspiration ur de små detaljerna utan att ens behöva beröra just det, om man inte vill...

    Har du läst den? Den har väl inte kommit ut?

    SvaraRadera
  3. Efter att ha läst Zendegi, kan jag säga att ni inte behöver göra det. Greg Egan har skrivit bättre grejer.

    SvaraRadera