måndag 31 maj 2010

Rollspel i den digitala eran

Sitter och slöläser i Fenix och fastnar genast för artikeln om det nya Drakar och Demoner. Magnus Malmberg berättar varför man går över till endast digitalt rollspel. Det verkar helt klart vettigt. De har tydligen försökt att nå ut till olika distributörer med retur. Att Åhléns har det inskrivet i sina stadgar att de inte säljer rollspel är fan mig ett svart under från Kult-tiden. Något för Sverok att driva kampanj mot?

Inspirerade av iTunes, Appstore och Kindle så har de planerat extraverktyg som man knyter till abonnemanget, men inte betalar annat än startavgift för. Det är nog det jag gillar mest med hela idén, hjälp till spelledaren.

Det enda jag själv provat är ju att ha reglerna till handa på min iPad, men i pdf-format då och att använda Warhammers nya tärningsslagare på iPhonen.

Kartfunktionen verkar spännande och enkel, lite som den lösning vi har för Gränsrymden på Horisontens Ände.

Det jag själv skulle använda är nog SLP-räknare (dvs hålla koll på skador, initiativ etc), och ha möjlighet att ha allt online - fast man skulle ju vilja ha en offline-version också, precis som man kan lyssna på Spotify offline så borde man kunna lägga ner sin DoD i en "låst" version.

Ska bli spännande att se hur det går, kanske till och med prova, men det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar