fredag 14 maj 2010

iPad för rollspelare

Som jag ser det så var den stora fördelen med att jag, eller min bror snarare, fastnade i Nordamerika på grund av (den påhittade) askan att jag fick tag i en iPad. Väl tillbaka i Svea skulle den ju användas för att förhöja min rollspelsupplevelse.

Första gången jag tog med den på spelmöte var den en enda stor distraktion, surfande hjälper inte rollspelande. Fick låtsas att jag visste vad vi höll på med när SL frågade mig vad min karaktär skulle göra...

Andra gången gick det desto bättre, den var ytterligare en V0-regelbok som verkligen behövdes.


Vad använde jag då min iPad till nu, i ärlighetens namn så är det mesta läsande av pdf:er och surfande. Den har fenomenal bild för video och ett oerhört ljud för de små springor som är högtalare.

Att läsa pdf-versionen av Diaspora funkar helt utmärkt.


Mina planer för framtiden är att använda det när jag SL:ar för att visa upp kartor och bilder.


Karta ur scenariot Ljusblommans Mörka Blad till Coriolis (Spoiler för spelare).

Vi (Fria Ligan) planerar att göra alla mugs så upplösningen passar till iPad. Här kommer en karaktär ur scenariot Gazalis Sista Färd som vi testat med. Här får ni också en känsla för storleken när min handmodell håller upp "paden".


Sist men inte minst ska jag försöka att fixa till mitt Warhammer 3 spelande genom att lägga in alla Action-kort. Tyvärr har jag svårt med raster på tryckta produkter, så man får hoppas att FFG fixar en app (fet chans, jag vet).


Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén. Anledningen till dröjsmålet med inlägget var att jag tänkte fota den i dagsljus, men glömmer alltid att göra det på dagtid.

2 kommentarer:

  1. Coolt! Tack för bilderna. Så iPadden fungerar alltså, inte helt oväntat, som ett slags elektroniskt papper? Istället för att skriva ut en karta att visa spelarna, så visar du kartan i iPadden? Hmmm... låter smidigt. Tack för recensionen!
    /C

    SvaraRadera
  2. I ärlighetens namn har jag ännu inte visat någon karta, men det är planen.

    Om vi anpassar kartor (inte i flash) kan de även bli interaktiva. Det är en plan för framtiden.

    SvaraRadera