onsdag 31 mars 2010

Scenarioskrivande

Har nyligen funderat en hel del angående scenarioskrivande, bland annat i relation till Piruetts diskussion om rollspelsmoduler (här) och där det diskuteras om det inte var bättre förr med kortare äventyr. En liten varning här, delar av det här har jag redan skrivit på Piruett.

Jag är inte säker på att det var bättre förr. Visst äventyren var kortare, men samtidigt inte särskilt djuplodande alls, i den mening att SLP hade agendor eller var dynamiskt beskrivna. Min erfarenhet bygger då i princip bara på Äventyrspels produkter och det är klart det finns undantag.

Jag skriver scenarion till Coriolis, själv och med andra skribenter, och har upplevt att det är en hjälp att arbeta med scener och bygga historien efter ”scentänket”. Som Måns skriver på Revolverspel, (här) har scener flera syften. Jag upprepar honom här:

  • Driva handlingen framåt
  • Visa konflikt
  • Introducera en karaktär/SLP
  • Fördjupa en karaktär/SLP
  • Skapa spänning
  • Ge information
  • Skapa atmosfär
  • Utveckla tema

Tror man ska använda scener när man beskriver platser och komplex. Det viktiga är egentligen inte i vilket rum som saker händer (med vissa undantag) eller de inbördes placeringarna av rummen, platserna eller scenerna. Gazalis (introduktionsscenariot till Coriolis) är ett bra exempel där olika scener utspelar sig på olika platser men det finns inte en massa mellanrum beskrivna, utan en översiktlig karta över ett stort skepp och de olika platsernas ungefärliga lokalisation -resten är upp till SL.

Det kan göras ännu mer fritt naturligtvis. När jag nu skriver om ett komplex i del 2 till Lubau låter jag en scen bestå av små episoder som är delvis obundna till platser utan fungerar mer som indiespelens bomber och låter även platsbundna episoder vara delvis fria i lokalisation i komplexet.

Episoder är något som jag gärna gillar att dela upp en scen i, och kanske är det bara nomenklatur, men under ett händelseförlopp i en scen kan olika episoder stå för olika delar i ett pussel eller möjligheter som kanske inte alla måste ske.

Det enda problemet med scenupplägget är att det riskerar att leda till rälsning, något som ibland inte är helt fel. I vår spelgrupp har någon utryckt det att, om det inte känns rälsat eller valen känns konstiga, gör det inget om det är delvis rälsat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar