söndag 3 januari 2010

WHFR 3, Tome of Mysteries

I den sista delen av min genomgång av WHFR3 kommer vi att gå igenom magireglerna. Magiker har ju de flesta rollspelare någon gång önskat att få spela. Tyvärr så är de flesta magiregler rätt så dåliga (i alla fall de jag stött på). I det de flesta känner igen, Drakar och Demoner, krävdes det ju minst sagt att man va extrem för att ens kunna göra något med magi.

I den sista av WH3 böckerna tas magikern och de olika magi-”vindarna” i Imperiet upp. Magi har endast varit lagligt i cirka 200 år i den här versionen av WH och det centrala utbildningsväsendet finns naturligtvis i Altdorf. Boken består den liksom Tome of Blessings av sex kapitel på knappt femtio sidor och avhandlar magisk teori, de magiska sällskapen/skolorna (Colleges of Magic), de åtta olika magivindarna med respektive order, förbjuden kunskap, magiregler och hur man spelar en magiker.

De första två kapitlen beskriver magins bakgrund i den Gamla Världen samt hur Magnus den Fromme grundade de magiska skolorna med hjälp av högalven Teclis under Det Stora Kriget mot Kaos för cirka 200 år sedan. Åter igen är det här härlig läsning (ha i åtanke att jag aldrig orkade läsa magikapitlet i WH2) och ger både SL och spelare en massa bakgrund om Imperiet. Här förklaras också varför de mänskliga magikerna bara kan behärska en magisk vind till skillnad från högalverna som kan blanda de olika vindarna. Texterna är i många fall skrivna utifrån den Grå magikern, Gavius Klugges perspektiv.

I det tredje kapitlet beskrivs de olika vindarna med sin respektive orden (och vindens ursprung): Bärnstens (vilddjur och vildmark), Ametist (döda ting), Skinande (eld), Celestiella (himlakroppar och himmel), Guld (metall och malm), Grå (skuggor), Jade (liv och växter) och Ljus (ljus). Varje order beskrivs på samma sätt. Ett allmänt stycke om vinden och dess ursprung, följt av en beskrivning av ordens skolbyggnad i Altdorf och ett stycke om den respektive magikern, betitlat på samma sätt (i samma ordning som ovan: shaman, spiritist, pyromantiker, astromantiker, alkemister, illusionister, elementalister och hierofanter). Slutligen beskrivs hur man blir upptagen i orden och allmänna åsikter om just den orden.

Det fjärde lite korta kapitlet beskriver hur magi fungerar i andra delar av Gamla Världen än Imperiet. Häxor och häxmästare, det vill säga, folk som utövar magi utan godkännanden av Imperiet beskrivs liksom den mörka magin (Dhar) och den höga magin (Qhaysh) som bara högalver behärskar, liksom något folkslag på den södra kontinenten Lustria. ”Warpstone” beskrivs också, den viktigaste detaljen för magiker är att det naturligtvis är förbjudet att äga eller forska på sånt.

Sedan beskrivs det regeltekniska avseende magi, hur man kastar besvärjelser. Till att börja måste man kanalisera kraft (Power), något som man normalt har i samma nivå som Willpower. Därpå kan man kasta besvärjelsen. Båda sakerna kan göras i samma runda och man behöver inte alltid kanalisera om man redan har höga nivåer av kraft. Har man för höga nivåer kan man drabbas av stress, uttröttbarhet och i västa fall sår eller galenskap. Taktiska råd för hur man lagrar upp kraft och vilka tärningar som är bra ges, liksom beskrivning av magisk syn (för att se vindarna) och enkel magi (cantrip) som att tända stearinljus, hälla upp vin utan att röra flaskan, få vin i seglen etc.

Det sista kapitlet ger en råd hur man ska spela en magiker i Imperiet, med exempel på magiker i teatern, fördomar mot magiker (”All magi kommer från Kaos”, ”Magi är farligt” etc.), vilka grundegenskaper som är viktiga, vilka färdigheter som man bör satsas på etc. Slutligen ges kortare beskrivningar av de tre ordnar man kan spela: Skinande, Grå eller Celestiell och vad man ska vara ute efter för att spela de olika typerna av magiker.

På det hela en rolig och bra bok. Jag gillar speciellt att mycket av texten är skriven som om den vore författad av självaste Gavius Klugge.

Så, tänker ni, då är det slut. Men inte riktigt än. Jag har insett att man bör gå igenom lite va de olika korten för att få en känsla för spelet, så i ytterligare ett inlägg kommer jag göra just det. På återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar