måndag 4 januari 2010

Vad innehåller WHFR3?

Det känns kanske konstigt att avsluta med det här, innehållet i boxen. Det finns säkert postat på andra ställen, men för att recensionen ska va fullständig bör jag väl ta upp det. Till att börja med är det de fyra böckerna, regelboken, äventyrsboken, gudaboken och magiboken. Till det kommer ett antal pappmarkörer för olika regeltekniska mätningar samt pappfigurer för de olika karriärerna, men plasthållare liksom en hel massa tärningar i olika färger.

Det finns tre små lådor som man kan förvara sin rollperson med rollformulär (som är i A5-format) och markörer och då även rollformulär som man, ja, kan skriva på. Allt görs inte mer pappmarkörer!

Sen har vi karriärskorten som är cirka en halv A5 i storlek, lite mindre än 40 till antalet och innefattar saker som: apprentice wizard, flagellant, commoner, hunter, disciple, envoy, soldier, agent, roadwarden, giant slayer, witch hunter med fler.

Det finns tyvärr bara fem gruppkonceptskort: Brash Young Fools, Swords for Hire, Gang of Thugs, Servants of Justice och Intrepid Explorers.

Till karriärerna finns det naturligtvis talangkort, ett per karriär och även specialförmågor som delas in i focus (t.ex. clever, clear minded, shadow stalker), reputation (better lucky than good, charismatic, silvertongue) och tactic (lead from the front, charge, timely surge). Till dessa kort kommer också de tre troskorten liksom tre magiska ordnarna.

Som jag skrivit finns det en massa manövrar man kan utföra som omfattas av kort. Här tar jag upp några exempel. Manövrarna delas in i närstrid, avståndsstrid, stöd (här ingår försvar och sociala situationer bland annat), magi och bön.

Närstrid: melee strike, reckless cleave, judgement of vengeance,
Avståndsstrid: ranged shot, rapid fire, arrowstorm
Stöd: assess the situation, perform a stunt, guarder position, parry, dodge, block, curry favour, twisting words, informal carousing, call of the wild, big city bravado, splints and bandages
Magi (allmänna): channel power, magic dart, counterspell
Magi –Skinande Orden: flameblast, shielding winds of Aqshy, cauterise
Magi –Celestiella Orden: lightning, glimpse eternity, fair warning
Magi –Grå Orden: shadowcloak, bewilder, choking shadows
Bön (allmänna): blessign of health, minor ward, cantrip
Bön –Sigmar: righteous strength, Sigmar’s hammer, divine assault
Bön –Morr: the raven’s eye, guiding dream, destroy undead
Bön –Shallya: calming touch, martyrdom, cure curse

Det finns också ett antal minde kort för tillstånd, galenskap, skador och felkastade besvärjelser.

Skador: minor nuisance, traumatic blow, flesh wound
Tillstånd: frightened, blinded, inspired
Galenskap: delusions of grandeur, paranoia, gibbering terrors
Felkastad Besvärjelse: coldsnap, powerdrain, levitation

Slutligen så finns det ett antal lokalitetskort, som SL an använda för att snabbt kunna ge svårighetsgrader eller veta vilka tillstånd som gäller på olika plaster. Exempel är: Övergiven kyrkogård, Marknadsgata, Trollkarlens torn, Skogsglänta, Ruin, Färjestation etc. Som exempel kan man nämna att Skogsgläntan sätter gränser för maximalt avstånd, på Färjestationen riskerar man att ramla i vattnet etc.

Slutligen vill jag väl säga att WH3 får en 4 av 5 i betyg. Varför? Det är välskrivet, bar, nyskapande och jag vill pröva det. Vissa saker kanske man kommer att sakna från WH2, men andra saker inte. Jag får helt enkelt återkomma när vi spelat en session.

3 kommentarer:

  1. Tack för grundlig recension, kul att läsa eftersom jag är nyfiken på WFRP3.
    Jag är fortfarande kluven till spelet. Vissa saker lockar absolut, men samtidigt känns systemet pilligt och "speligt" i överkant med alla kort och specialmanövrer.

    SvaraRadera
  2. Jag föstår det. Själv är jag mest orolig över markörer som ska läggas på kort för att räkna tid tills de kan användas igen.

    Ang manövarna så har man några basic från början och iö köper man dem under skapandet och senare för xp.

    Tror annars korten är en hjälp. När man väl kommit in i det, behövs regelboken väldigt lite.

    Funderar på att provskapa en rollperson för att ge ett exempel.

    SvaraRadera
  3. Fö att förtydliga. Alla har dessa manövrar från början:

    * Asses the situation
    * Block
    * Dodge
    * Guarded position
    * Melee attack
    * Parry
    * Perform a stunt
    * Ranged attack

    Magiker har även några "basic" besvärjelser och Channel Power och Präster "basic" böner och Curry Favour.

    För skapelsepoäng kan man sen köpa max 4 st till manövrar (som jag fattat det).

    SvaraRadera