måndag 23 november 2009

En gammal idé

Häromdagen fick jag en bra idé. Det har lite att göra med den senaste tidens grubblerier i vår spelgrupp. Vi spelar just nu endast Warhammer, trots att jag gärna också skulle spela något annat, helst Coriolis. Men ingen annan verkar vilja det innan Ikonernas Nåd kommer eller vi ska speltesta Lubau del två, som tyvärr inte är färdig ännu. Det är väl i och för sig lite lögn att jag bara vill spela Coriolis. Jag vill nämligen prova en massa olika rollspel, för att nämna några, Eclipse Phase, Mouse Guard, Burning Empires, Hollow Earth, Mutant med V0-regler, Rogue Trader, Nya Western etc. Men jag vill inte spela långa kampanjer i alla dessa. Det vore bättre med korta, välskrivna scenarion eventuellt med färdiga karaktärer.

Det var då jag kom på min ”nya” idé, man ska naturligtvis skapa ett enkelt, men robust och kort regelsystem som är generiskt (och jag, jag vet att det finns) och skriva små korta scenarion i olika genrer och miljöer. Perfekt för konvent, där folk kan tänka sig att testa nytt. Jag skulle i och för sig gärna se att ett kort scenario varade i tre spelomgångar á fyra timmar.

Det ideala systemet för mig skulle vara något i stil med Version Noll, men avskalat för att passa alla världar. Den mekanik som används för mutationer skulle kunna modifieras så att den skulle passa andra förmågor, som cybernetik, magi, psioniska krafter, superkrafter etc. Sen är det bara att komma på en spännande värld och en intressant historia.

Jag tog upp det här med en av mina spelarkollegor (över messenger), som skrev att det lät bra och att han också tänkt i liknande banor. Han rekommenderade att jag skulle kolla in spelet Lady Blackbird (se länkar). Sagt och gjort. Tog oss snabbt till sidan och upptäckte då att konstruktören bakom spelet, John Harper, hade samma plan som vi och redan hade gjort det. På hans sida onesevendesign.com finns spel som Ghost/Echo (eterpunk), Mustang (skräck och western) och Lady Blackbird (ångpunk och luftfarkoster).

Planen är nu att se till att skriva ett enkelt system och ett bra första scenario till det. Till dess kan jag flytta upp Lady Blackbird till överst på listan av vad jag vill prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar