tisdag 15 september 2009

Defying Gravity

Äntligen har jag hittat en SF-serie som man kan njuta av. Sist var det Battlestar Galactica som jag inte hittade innan serien nästan var slut. Till skillnad från BSG så är det här mer hard-SF. Gillar man filmer som 2001, 2010, Mission to Mars trots deras brister så tror jag man kommer gilla Defying Gravity.
Defying Gravity utspelas på rymdskeppet Antares som ska göra en resa runt Solsystemet, i en nära framtid. Det blandas med tillbakablickar under utbildningen av astronauterna. Man håller sig till naturlagarna i filmen, med lite tvungna lösningar, exempelvis den magnetiska nanopartikelsprayen som gör att håret på karaktärerna inte fladdrar runt i noll-Gt på skeppet.

Det är naturligtvis inte bara en resa genom solsystemet och interaktioner och sociala konflikter mellan besättningsmedlemmar. Redan i det första avsnittet förstår man att uppdraget och resan har en hemlig bakgrund, som passar min smak precis.

Så jag kan varmt rekommendera Defying Gravity för er andra SF-fans!

2 kommentarer:

  1. Var själv helt såld på Battlestar Galactica. Min favorit är dock Firefly, en skön serie som bara fick 1 år på sig. Bra musik, cool miljö - Western i rymden, och bra stories.

    SvaraRadera
  2. Ja, inför att vi började spela Coriolis så såg jag hela Firefly serien som jag var skeptiskt till när jag hörde om "western" temat. Men jag får säga att jag gilla den skarpt.

    Serenity RPG (tror jag det heter) har också en massa coola saker inbyggt i sig, särskilt rymdskeppen, så det ska vi försöka dra inspiration från.

    Det var lite om den serien i relation till rollspel då.

    SvaraRadera