torsdag 3 september 2009

Att skriva ett rollspel

Här om veckan satt vi och nördölade på Mosebacke och pratade om rollspel. Som några av läsarna här vet så pågår det en tävling på rollspel.nu om att skriva ett rollspel på ett år. En av oss hade påbörjat detta, men nu tröttnat. Diskussionen kom in på vad man skulle vilja skriva för typ av spel och om det över huvudtaget skulle spelas av någon.
Först och främst skulle man vilja göra något nytt, något som inte finns på den lilla svenska marknaden. Min favoritgenre är, som man tydligt märker här, science fiction. Helst ska det vara det jag (kanske av misstag) kallar postcyberpunk, det vill säga, en framtida version som inte är dystopisk, eller i alla fall inte har det som sitt huvudtema.

Idag (eller snart) så finns det ett cyberpunkspel, Neotech X, som klart fyller cyberpunkgenren. Ett rymdspel finns i form av Coriolis. Där upplever jag att frånvaro av fokus på teknologi och utrustning gör att det saknas något, för mig.
Här om dagen fick jag höra talas om två intressanta spel, Corporation och Eclipse Phase som verkligen känns som något för mig. Eclipse Phase verkar ha en massa transhumanistiska idéer, men regelsystemet verkar rätt komplicerat (avseende skapande av rollpersonen) och mekaniken är slå under ett värde med 1T100 (baserat på egenskap + färdighet).

Senare kom vi in på att det känns samtidigt rätt meningslöst att skriva ett rollspel som få eller inga kommer att spela. Bättre då att skriva en bok den kan troligtvis ha mer genomslag (om man får den publicerad). Igår fortsatte diskussionen per MSN och vi kom fram till att det vore ändå kul att skriva ett rollspel tillsammans och att det antagligen är roligare att skriva ett rollspel än en bok.

Så min plan är att starta en liten serie med en inre monolog om skapandet av detta rollspel. Jag hoppas naturligtvis då på en massa kommentarer och förslag under resans gång.

3 kommentarer:

  1. Tänk bara på att högteknologi och transhumanism är koncept som är mycket svåra att greppa, och ännu svårare att styra in i rollspelsmediet. Jämför magi: de flesta rpg har ju reducerat magi till ett antal formler i trollkarlens verktygslåda. Att göra något motsvarande tror jag är nödvändigt; men samtidigt förstår jag att det skulle ödelägga projektets charm. Slutsats: fantastiskt hög SF passar illa som rollspel.

    SvaraRadera
  2. Glömde min poäng: anledningen till detta är givetvis att det inte finns någon minsta gemensamma nämnare (eller mycket lite av någon sådan). Innan du och jag kan spela spel A måste vi antagligen bägge läsa inspirationskällorna till spel A. Den potentiella publiken är alltså MYCKET mindre än för ett spel som Firefly eller Coriolis eller Star Wars. Som alla handviftar teknologin.

    Det handlar krasst om: vill du även få med folk utan högre utbildning, dvs de flesta, så måste du skoga de tekniska aspekterna. Så enkelt är det.

    Dessutom är teknologi en fälla: det är alldeles för enkelt att förälska sig i teknologin och glömma att det bara finns ett fåtal SF-författare som kan berätta en god historia TROTS teknologin.

    Ja, du läste rätt. En god historia kommer till TROTS teknologi, inte tack vare teknologi.

    /Zapp

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna. Jag tror nog om du avseende den transhumana rolleprsonen att man måste reducera det till något hanterbart. Det kan bli svårt, men jag tycker man skulle kunna jämföra transhumana egenskaper med mutationer, och det finns beviserligen spel som kan lyfta fram det enkelt.

    Sen håller jag inte med om att transhumanism är fantastisk hög SF. Hur ska jag motivera det? Jo, jag är inte ute efter mycket högre nivå av teknologi än det som finns i Nya Mutant, Coriolis eller Traveller, men jag vill använda idéer som inte är lika tydliga där. Med det menar jag den bioniska människan, byte av "kropp" etc. Jag ser det emr som en utmaning ur regelsynvinkel att ha egenskaper som är bundna till personens intellekt vs kropp och itne göra det överkomplicerat som jag tror det blivit i Eclipse Phase.

    Minsta gemensamma nämnare, du har helt klart rätt att om koncept sm beskrivs inte är vanliga blir det svårare så det är något att ha i tankarna.

    Vi har för övrigt redan spånat vidare en del och har en bra plan hur koncept introduceras i spel uatn att spelarna måste veta allt i början... Jag e lite kryptisk för jag vill hålla på det ett tag.

    Sist, jag är inte ut efter ett spel med en massa underbar teknologi men jag vill att det ska märkas att vi inte är idag. Du har säkert sett i min tråd om "Prylar till Coriolis". Det är det jag vill ha ut av teknologi i spel.

    SvaraRadera